• Svemir
  • Poslušajte ‘odjeke svjetlosti’ crne rupe udaljene 7800 svjetlosnih godina

Poslušajte ‘odjeke svjetlosti’ crne rupe udaljene 7800 svjetlosnih godina

Ovo je vaša prilika da poslušate odjeke svjetlosti iz crne rupe udaljene 7800 svjetlosnih godina.

NASA pretvorila svjetlosne izboje daleke crne rupe u zvuk

Svemir je nevjerojatno mjesto prepuno skrivenih misterija i ljepota. Kako čovječanstvo poseže za tajnama svemira, dočekuju nas zastrašujuće, ali isto tako zanimljive spoznaje. Ovog je puta NASA transformirala u zvuk ‘svjetlosne odjeke’ intenzivnih izboja elektromagnetskog zračenja iz materijala koji okružuje crnu rupu zvjezdane mase V404 Cygni, udaljenu otprilike 7,800 svjetlosnih godina.

Crne rupe dakako su jedan od najmisterioznijih svemirskih objekata s kojima smo se ikad susreli. I premda ima još mnogo toga za naučiti o ovim divovskim čudovištima, jedna od najnevjerojatnih značajki crnih rupa jest činjenica da iako svjetlost (kao što su radio, vidljive i X-zrake) ne može pobjeći od njih, okolni materijal može proizvesti ono što znanstvenici tumače kao svjetlosne ‘odjeke.’ Riječ je o izbojima ekstremne svjetlosti koji putuju od crne rupe prema van, odbijaju se od oblaka plina i prašine u svemiru i naposljetku stižu ka našim teleskopima. Sličnom fenomenu svjedočimo kada se svjetlosne zrake našeg automobila rasprše dok vozimo kroz maglu.

Zvukovi svemira: Znanstvenici sonfikacijom uglazbili zvijezde, supernove i crne rupe

Sustav V404 Cygni

Kako je objašnjeno u priopćenju NASA-e, V404 Cygni sustav je u kojem se nalazi crna rupa s približnom masom između pet do deset puta većom od mase našeg Sunca. Ovo divovsko kozmičko čudovište oko sebe vuče materijal sa pripadajuće zvijezde pratilice. Ovaj materijal se potom usmjerava u disk koji okružuje crnu rupu zvjezdane mase. Znanstvenici ovaj disk nazivaju akrecijski disk.

Upravo materijal iz akrecijskog diska povremeno stvara izboje zračenja, što uključuje i zračenje u obliku X-zraka. Dok X-zrake putuju prema svemiru, nailaze na oblake plina i prašine između V404 Cygni i Zemlje, uzrokujući raspršivanje zračenja pod različitim kutovima.

Nevjerojatne Webbove slike pretvorene u zvuk

Chandra i Swift

NASA-in Chandra X-ray Observatory i Neil Gehrelsov Swift Observatory udružili su se kako bi fotografirali rendgenske svjetlosne odjeke koji okružuju V404 Cygni. Astronomi točno znaju koliko brzo svjetlost putuje. Temeljem toga, mogli su odrediti preciznu udaljenost od nas do ovog sustava, a potom i izračunati u kojem su se vremenskom intervalu dogodili svjetlosni izboji.

Ovi podaci i druge informacije pomažu astronomima da saznaju više o oblacima prašine, uključujući njihov sastav i udaljenost. Znanstvenici su podatke sa Swifta i Chandre također pretvorili u zvuk kako bi mogli čuti ‘odjeke’ svjetlosti.

NASA objavila snimke zvuka crne rupe