Astronomija

Astronomi planiraju sa ogromnim zrcalima promatrati rub svemira

ogromni-teleskop-magellan

Ogromni teleskop Magellan(GTM) koristit će najveća monolitna zrcala na svijetu za svemirska istraživanja.

Početkom ove godine najavljeno je projekt GTM počeo stvarati šesto od ukupno sedam zrcala. Kada bude dovršen, teleskop će biti jedan od rijetkih astronomskih instrumenata koji su osposobljeni za astronomska promatranja buduće generacije.

Hubble teleskop počeo je fotografirati svemir prije 30 godina. Kada bude dovršen GTM imat će 10x veću rezoluciju od Hubble-a.
GTM je planiran da bude ogromni reflektor sa glavnim zrcalom koje će se sastojati od sedam 8.4 metrena kružna segmenta sa ukupnom površinom od 368 metara kvadratnih.

Moći će fotografirati i najudaljenije planete i objekte u svemiru, te skupljati podatke koje do danas nismo bili u mogućnosti. Ovo je jedan od nekoliko teleskopa nove generacije koji će tražiti tragove života u svemiru.

Kao i svi moderni teleskopi, GMT će biti opremljen sa prilagođavajućom optičkom opremom, koja će ispravljati geometriju zrcala u realnom vremenu, te kompenzirati fluktuacije u atmosferskoj propustnosti.

Teleskop će biti smješten u Las Campanas opservatorij u Čileu, na jugu pustinje Atacama. Ova lokacija izabrana je zbog povoljne klime za opservaciju, jer je tamo moguće imati do 300 noći sa nebom bez oblaka. Ovo će osigurati maksimalnu efikasnost rada teleskopa.

Usporedimo sada novi svemirski teleskop James Webb(JWST) koji će biti lansiran krajem godine. JWST je iznimno napredan, te puno bolje opremljen od njegovog prethodnika Hubble-a, no u usporedbi sa GMT-om ima je jako loš. Zemljani teleskop GMT imat će 4x bolje polje promatranja od James Webb teleskopa.

Znanstvenici su koristili čisto borosilikatno staklo kako bi napravili svaki segment, u jedinom pogonu na svijetu koji je osposobljen za ovakav poduhvat stvaranja zrcala. Dijelovi stakla bili su rastaljeni u specijalnoj rotacijskoj peći na temperaturi od 1165 C.

Lijevani komad tada je polaganim procesom bio rashlađivan u periodu od 3 mjeseca, kako bi se dobilo homogeno staklo. Sljedeći korak je brušenje i poliranje. Geometrija zrcala ne bi trebala odskakati od idealne za više od 1/20 valne duljine vidljive svjetlosti (nekoliko desetaka nanometara).

Proizvodni proces šestog zrcala započeo je u ožujku. Početko lipnja će razvojni tim projekta pregledati zrcalo. Svakom zrcalu potrebno je oko 4 godine da bude napravljeno, od početka do kraja. Dva zrcala su već gotova i skladištena, dok su tri u raznim fazama proizvodnje, koja će uskoro biti gotova. Zadnji segment će vjerojatno biti gotov 2023. godine.

Giant Magellan Telescope. (n.d.). Engineering marvel: Sixth mirror cast for Giant Magellan Telescope.
• Meyers, C. (2021, March 30). These giant mirrors will help astronomers see to the edges of the uni.
 Stolte, D. (2021, March 08). Sixth mirror CASTING brings Giant Magellan TELESCOPE closer to completion.

Voliš naš sadržaj? Počasti nas sa kavom.

Buy Me a Coffee