Znanost

Arktičko morsko dno mijenja se otapanjem drevnog permafrosta

MBARI-jevi AUV-i za kartiranje detaljno su prikazali neobično grub teren morskog dna duž ruba epikontinentalnog pojasa u kanadskom Arktiku. Vrtače su se razvile tamo gdje se led permafrosta na dubini odmrznuo, stvarajući praznine u koje se urušilo morsko dno. Kružni brežuljci formirani su tamo gdje je bočata voda nastala raspadanjem reliktnog permafrosta migrirala prema gore i smrznula se, prekrivši morsko dno nasipima s ledenim jezgrom koji se nazivaju 'pingos' (©Eve Lundsten, MBARI, 2022).

Napredne tehnologije kartiranja otkrile su otapanje potopljenog arktičkog permafrosta. No, čini se kako razlog otapanja nije ljudski generirano globalno zatopljenje.

Istraživanje arktičkog morskog dna

U novoj studiji tim znanstvenika (okupljen oko instituta MBARI) po prvi se puta bavio dokumentiranjem otapanja permafrosta – potopljenog pod vodom na rubu Arktičkog oceana – te utjecajem otapanja na morsko dno.

Brojne studije već godinama upozoravaju da otapanje permafrosta stvara nestabilno zemljište koje negativno utječe na važnu arktičku infrastrukturu, kao što su ceste, željezničke pruge, zgrade i zračne luke. Popravak ove infrastrukture je skup, a očekuje se da će se učinci i troškovi nastaviti povećavati.

Međutim znanstvenici su donedavno morsko dno ostavili fan fokusa svojih opservacija. Koristeći naprednu tehnologiju podvodnog kartiranja tim znanstvenika otkrio je da se na morskom dnu događaju dramatične promjene kao rezultat odmrzavanja permafrosta. U nekim područjima su se formirale duboke vrtače, a pojedine su veće i od gradskog bloka šesterokatnica. U drugim područjima s morskog dna su se podigla brda ispunjena ledom zvana ‘pingos’.

MBARI-jevi AUV-i za kartiranje detaljno su prikazali neobično grub teren morskog dna duž ruba epikontinentalnog pojasa u kanadskom Arktiku. Vrtače su se razvile tamo gdje se led permafrosta na dubini odmrznuo, stvarajući praznine u koje se urušilo morsko dno. Kružni brežuljci formirani su tamo gdje je bočata voda nastala raspadanjem reliktnog permafrosta migrirala prema gore i smrznula se, prekrivši morsko dno nasipima s ledenim jezgrom koji se nazivaju ‘pingos’ (©Eve Lundsten, MBARI, 2022).

Promjene dna

Ovo revolucionarno istraživanje otkrilo je kako se odmrzavanje podmorskog permafrosta može otkriti te – još važnije – nadzirati nakon što se utvrde početne vrijednosti.

Dok se degradacija kopnenog arktičkog permafrosta dijelom pripisuje povećanju srednje godišnje temperature zbog klimatskih promjena uzrokovanih ljudskim djelovanjem, promjene koje je istraživački tim dokumentirao na morskom dnu povezane s podmorskim permafrostom proizlaze iz mnogo starijih, sporijih klimatskih promjena. Čini se da su se slične promjene događale duž morskog ruba bivšeg permafrosta tisućama godina.

„Nema puno dugoročnih podataka o temperaturi morskog dna u ovoj regiji, ali podatci koje imamo ne pokazuju trend zatopljenja. Promjene na terenu morskog dna umjesto toga su uzrokovane toplinom koja se prenosi u podzemnim vodama koje se sporo kreću sustava“, objasnio je Charlie Paull, geolog s MBARI-ja i jedan od vodećih autora studije.

Istraživanje i nastavak istraživanja

Istraživanje se vršilo na prostoru sjeverne Kanada, točnije na prostoru kanadskog Beaufortovog mora, udaljenog područja Arktika, koje je tek nedavno postalo dostupno znanstvenicima jer klimatske promjene potiču povlačenje morskog leda.

Članovi tima rekli su da kanadska vlada, ali pogotovo ljudi Inuvialuita koji žive na obali Beaufortovog mora, visoko cijene ovo istraživanje jer opisani složeni procesi imaju implikacije na procjenu geohazarda, stvaranje jedinstvenog morskog staništa i naše razumijevanje biogeokemijskih procesa.

Znanstvenici su koristili autonomna podvodna vozila (AUV) i brodski sonar kako bi preslikali batimetriju morskog dna do razlučivosti kvadratne mreže od jednog metra ili otprilike veličine stola za večeru.

Ponovljena istraživanja s MBARI-jevim kartografskim AUV-ima otkrila su dramatične i brze promjene u batimetriji morskog dna s ruba Arktika u kanadskom Beaufortovom moru. Ova ogromna vrtača razvila se u samo devet godina (©Eve Lundsten, MBARI, 2022).

Paull i njegov istraživača vratit će se na Arktik ovog ljeta na R/V Araonu, korejskom ledolomcu. Ovo pomoći će istraživačima da poboljšaju naše razumijevanje propadanja podmorskog permafrosta.

Znanstvenici otkrili geološke tajne istočne Antarktike

Charles K. Paull et al., „Rapid changes to the Arctic seafloor noted as submerged permafrost thaws: Using MBARI mapping technology, researchers have established a baseline for tracking future changes to the seafloor,“ Proceedings of the National Academy of Sciences (2022).

Anonymus (14. ožujka 2022.), „Rapid changes to the Arctic seafloor noted as submerged permafrost thaws,“ sciencedaily.com (pristup 19. ožujka 2022).

Anonymus (14. ožujka 2022.), „Mapping reveals rapid changes to the Arctic seafloor as ancient submerged permafrost thaws,“ mbari.org (pristup 19. ožujka 2022).