Astronomija

10 nevjerojatnih slika snimljenih svemirskim teleskopom Hubble

svemirska maglica-ostatak supernove-supernova

Pogledajte ljepotu Svemira kroz Hubbleovu leću.

NASA je 24. travnja 1990. pokrenula jednu od svojih najuspješnijih misija još od lunarnog programa Apollo, misiju Discovery STS-31 s astronautima Lauren Shriver, Charlesom Boldenom, Stephenom Hawleyem i Bruceom McKendelsom i Catherine Sullivan. Njihov je zadatak bio lansiranje svemirskog teleskopa Hubble, kojeg su stvorili Sjedinjene Države i Europa. To je označilo početak slavnog doba fotografije i istraživanja svemira koje traje još i danas.

Većina ljudi površno poznaje povijest Hubblea – “lansirali su teleskop i onda je NASA shvatila da postoji kvar”. Prošlo je nekoliko tjedana prije nego što je Hubble poslao prve fotografije, a vodstvo projekta pronašlo je sfernu aberaciju. Do svog povratka astronauti Discoverya nisu znali za kvar.

Međutim, njihova misija nije bila nimalo glatka. Nakon završetka lunarnih misija Apollo, NASA-ini astronauti obično su letjeli u niskoj Zemljinoj orbiti, na nadmorskoj visini od oko 300-400 kilometara. Ali Hubble je trebao biti lansiran u puno višu orbitu kako bi izbjegao pad na Zemlju zbog trenja sa Zemljinom atmosferom.

Discovery se uzdigao  600 kilometara iznad površine zemlje! To je astronautima omogućilo hvatanje velikih i teško uočljivih geografskih struktura s malih visina. U brod su natovarene dvije IMAX kamere, što je dovelo do izlaska filma “Sudbina u svemiru” 1994. godine.

Iako nema problema s letenjem na takvoj visini i snimanjem Zemlje, pravi problemi nastali su uklanjanjem Hubblea iz teretnog prostora Discoveryja. Jedan od solarnih panela teleskopa odbio se otvoriti.

Dok su kontrolori na Zemlji razmišljali da zapovjede Hubblu da u potpunosti postavi svoje solarne panele, astronauti Bruce McKendalls i Catherine Sullivan pripremali su se za hitnu svemirsku šetnju. Na kraju, to nije bilo potrebno- solarni paneli su postavljeni slanjem naredbi sa Zemlje.

Nakon što je Hubble lansiran u orbitu, shuttle se podosta odmaknuo dok su zemaljske posade započele provjeravati svoje sustave. Pregledani su samo najosnovniji sustavi odgovorni za ispravnu orijentaciju teleskopa, kontrolu leta i proizvodnju električne energije – aktivacija znanstvenih instrumenata i prve fotografije planirane su za kasnije.

Zbog toga astronauti a nisu znali za zrcalni nedostatak. Dobra vijest bila je da nije utvrđen niti jedan drugi problem. Inače, Discovery bi morao približiti se, dohvatiti Hubble, vratiti ga u teretni prostor i vratiti na Zemlju.

Discovery se sigurno vratio 29. travnja 1990. godine, a astronauti su se, kao i svi drugi iz NASA-inog tima, radovali primanju prve slike. Zvijezda HD96755 fotografirana je, te je slika poslana na Zemlju 20. svibnja.

Teleskop Hubble-prva slika zvijezde
Lijevo: zračna fotografija zvijezde HD96755. Desno – fotografija snimljena svemirskim teleskopom Hubble.Izvor: Lijevo: E. Persson (zvjezdarnica Las Campanas, Čile) / zvjezdarnice Carnegie Instituta iz Washingtona; Desno: NASA, ESA i STScl

Iako je Hubbleova slika bila nedvojbeno bolja od one zemaljskih teleskopa, subjekt je bio mutan. Utvrđeno je da je problem u zrcalu teleskopa. Prije lansiranja smatralo se da je najpreciznije uglancano zrcalo, ali pokazalo se da je za 2,2 mikrona ravnije od očekivanog – tj. za 1/50 ljudske vlasi kose. Sitnica , kažete. Ali ta sitnica dovodi do ozbiljne sferne aberacije.

Ali NASA nije svemirska agencija koja će ikada odustati. Ubrzo su smislili plan spašavanja svemirskog teleskopa. Naravno, za plan je trebalo vremena – u ovom slučaju tri godine. Tri godine šala i poražavajućih kritika! Ali za to vrijeme stvoren je COSTAR uređaj za korekciju optike. NASA-in izbor za dizajn instrumenta pao je na Ball Aerospace, koji je sljedećih 26 mjeseci neumorno radio.

Napokon, u prosincu 1993., Endeavour shuttle poletio je s astronautima Richardom Cowiejem, Kennethom Bauersocksom, Storyjem Musgraveom, Claudeom Nicolierom, Jeffreyem Hoffmanom, Markom Leejem i Stephenom Smithom. Uspješno su instalirali instrument COSTAR i 31. prosinca, kada je teleskop ponovno slikao, rezultat je bio potpuno drugačiji.

Hubble teleskop-galaksija
Fotografija prije (lijevo) i nakon korekcije.Izvor: NASA

Napokon, tri godine nakon prvotnog plana, Hubble je bio spreman započeti svoj stvarni posao koji traje i danas, gotovo 30 godina kasnije. Naravno, s vremenom je Hubble u nekoliko navrata nadograđivan i unapređivan u skladu s najnovijim tehnologijama. Kako bismo procijenili stvarno djelo Hubblea, odabrali smo 10 najnevjerojatnijih slika nebeskih objekata ikad snimljenih teleskopom. Uživajte!

maglica-tarantula-hubble