Znastvenici uočili prvi ‘četverostruki’ asteroid

Elektra i njezini sateliti. Izvor: today.i-n24.com.

Elektra, veliki asteroid glavnog pojasa promjera oko 200 kilometara, postao je prvi asteroid pored kojeg su uočena čak tri mini-mjeseca.

Asteroid s tri manja satelita

Asteroid Elektra otkriven je 1873. godine od strane astronoma Christiana Petersa iz zvjezdarnice Litchfield u New Yorku. Ime je dobio po Elektri iz grčke mitologije. Još od ranije poznato je da Elektra ima dva mjeseca, jedan promjera šest (pod nazivom S/2003 (130) 1) i drugi  (S/2014 (130) 1) promjera dva kilometra. S obzirom na njihovu sličnost, smatra se da su ovi sateliti fragmenti Elektre koji su nastali uslijed razornog udara.

U novom istraživanju objavljenom u časopisu Astronomy and Astrophysics, otkrivanje trećeg satelita (S/2014 (130) 2) prikazano je na snimkama iz tri različita perioda, dobivenih u prosincu 2014.

Nova tehnika promatranja asteroida

Otkriće je omogućeno pažljivim uklanjanjem aureole glavnog asteroida pomoću nove tehnike obrade slika koja kombinira metodu za redukciju podataka sa SPHERE/IFS spektrografa (s kojim je obavljeno promatranje) i namjenski algoritam za rekonstrukciju funkcije širenja točaka.

Novi satelit koji je najunutarnji u sustavu, navigira po eliptičnoj i vjerojatno nagnutoj orbiti s velikom poluosi od 344 kilometra. S magnitudom u odnosu na primarni od 10,5 (+/- 0,5), njegova veličina procjenjuje se na približno 1,6 km (+/- 0,4 km).

Prvi Elektrin satelit otkriven je 2003., drugi 2014., a treći ove godine. Na priloženom YouTube videozapisu vidljive su orbite svih troje.

Satelitima najbogatije malo tijelo Sunčevog sustava nakon Plutona

Ipak, potrebni su dodatni podaci kako bi se ‘pročistila’ njegova orbita i objasnio način formiranja.

Ovo otkriće čini Elektru drugim najbogatijim satelitskim sustavom među malim tijelima Sunčevog sustava. Prije njega nalaze se samo Pluton i njegovih pet mjeseci.

First observation of a quadruple asteroid, Detection of a third moon around (130) Elektra with SPHERE/IFS, Anthony Berdeu, Maud Langlois and Frédéric Vachier, A&A, Volume 658, February 2022, L4, 08 February 2022, Doi: https://doi.org/10.1051/0004-6361/202142623

Anonymus (8. veljače 2022.), First observation of a quadruple asteroid, Today.i-n24.com (pristup 11. veljače 2022.)