• Astronomija
  • Znanstvenici otkrili spektakularnu “rijeku zvijezda” koja protječe kroz svemir
Astronomija

Znanstvenici otkrili spektakularnu “rijeku zvijezda” koja protječe kroz svemir

Astronomi su otkrili zadivljujući fenomen u obliku “rijeke zvijezda” koja se proteže kroz međugalaktički prostor unutar skupa galaksija, udaljenog oko 300 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje.

Ovaj fenomen, poznat kao tok zvijezda, predstavlja iznimku u astronomska istraživanja. Novoimenovani Giant Coma Stream, sa svojih 1.7 milijuna svjetlosnih godina, najduži je takav tok zabilježen do sada. Štoviše, riječ je o prvom takvom toku zvijezda zabilježenom izvan granica galaksije.

Otkriće ovakve strukture unutar dinamičnog i gravitacijski kompleksnog okruženja kakav predstavlja skup galaksija predstavlja veliko iznenađenje za astronome. Uobičajeno je da se tako krhke strukture kao što su tokovi zvijezda ne održavaju dugo u takvim uvjetima.

Ovo otkriće omogućuje detaljnije proučavanje skupova galaksija i njihove tajanstvene tamne tvari. “Ovaj golemi tok se slučajno našao na našem putu,” objašnjava Javier Román, promatrački astrofizičar sa Sveučilišta u Groningenu i Sveučilišta u La Laguni.

Tokovi zvijezda su relativno česti u našoj galaksiji, Mliječnom putu, gdje se smatraju razorenom strukturom gustih globularnih skupova zvijezda, rastrganih plimnim silama galaksije. Međutim, njihova identifikacija je izazovna zbog teškoće u određivanju udaljenosti zvijezda i njihove slabe vidljivosti.

Otkrivanje Giant Coma Streama

U međugalaktičkom prostoru, teškoća detekcije ovakvih slabih objekata još je veća zbog prisutnosti brojnih svijetlih objekata. No, napredak u teleskopskoj tehnologiji i analitičkim tehnikama omogućio je otkrivanje Giant Coma Streama.

Za ovo istraživanje korišteni su 0.7-metarski teleskop Jeanne Rich i 4.2-metarski teleskop William Herschel, s ciljem istraživanja slabih struktura unutar Coma skupa, koji sadrži tisuće poznatih galaksija.

Umjesto očekivanih galaktičkih aura – difuznih, sfernih područja rijetkih zvijezda i tamne tvari koja okružuju gusto naseljene galaktičke ravni – istraživači su otkrili neočekivanu, dugu i proširenu vrpcu zvijezda smještenu između galaksija u skupu.

Ova struktura se razlikuje od nježnih niti kozmičke mreže koje povezuju galaksije unutar skupova, podsjećajući više na tokove zvijezda unutar Mliječnog puta, ali na znatno većoj skali.

Iako se skupovi galaksija naizgled čine mirnim, oni su gravitacijski kaotična okruženja. Preživljavanje tokova zvijezda u takvim uvjetima predstavlja iznenađenje i pruža uvid u njihovo porijeklo, utvrdili su istraživači.

Uvećanje lokacije toka. (Román i sur., A&A, 2023).

Što kažu simulacije?

Simulacije su pokazale da, iako rijetki, takvi tokovi mogu nastati u skupu galaksija uslijed djelovanja gravitacije većih galaksija na patuljaste galaksije. U kozmičkim mjerilima, ovakva struktura neće dugo opstati, no sreća je što posjedujemo tehnologiju koja nam omogućuje uvid u ovu strukturu dok se ona nastavlja raspadati.

Osim toga, postojanje Giant Coma Streama pruža mogućnost za daljnje istraživanje tamne tvari unutar skupova galaksija. S obzirom na to da su skupovi galaksija bogati tajanstvenom tamnom tvari, to je od velikog interesa za znanstvenike.

Osim toga, Giant Coma Stream upućuje na mogućnost postojanja sličnih struktura u drugim skupovima galaksija. Istraživači se nadaju korištenju većih teleskopa za detaljnije proučavanje ovih ogromnih konglomerata te otkrivanje drugih tajni koje smo možda propustili.

Poseban interes istraživača usmjeren je na detaljnije promatranje samog Giant Coma Streama. “Željeli bismo promatrati pojedinačne zvijezde u toku i oko njega kako bismo saznali više o tamnoj tvari,” izjavljuje astronom Reynier Peletier sa Sveučilišta u Groningenu.

Ovo značajno istraživanje, koje otvara nova vrata u razumijevanju strukture i dinamike svemira, objavljeno je u prestižnom časopisu Astronomy & Astrophysics. Njegovi rezultati ne samo da doprinose boljem razumijevanju galaktičkih skupova, već i potiču daljnje istraživanje tamne tvari, jedne od najvećih misterija modernog astrofizičkog istraživanja.

Ovaj rad istraživača sa Sveučilišta u Groningenu i Sveučilišta u La Laguni simbolizira izuzetan doprinos znanosti, naglašavajući važnost kontinuiranog razvoja teleskopske tehnologije i analitičkih metoda u astronomska istraživanja. Kroz ovakva otkrića, astrofizičari nastavljaju produbljivati naše shvaćanje svemira i njegovih neobičnih fenomena, pružajući nam uvide u neistražene aspekte našeg kozmičkog okruženja.

Giant Coma Stream stoga ne predstavlja samo znanstveno otkriće, već i podsjetnik na beskrajnu znatiželju i posvećenost ljudske vrste u istraživanju i razumijevanju svemira koji nas okružuje.