10 zanimljivosti o superklasteru Laniakea

Mliječni put će jednog dana ubrzati dalje od trenutnog superklastera Laniakea.

Znate li gdje je naša planeta u svemiru? Naravno, planeta Zemlja nalazi se u Sunčevom sustavu, a on je pak u Orionskom kraku, malom galaktičkom kraku Mliječne staze. Pa, naša vlastita galaksija onda? Jeste li znali da je to dio superklastera Laniakea, zajedno s desecima tisuća drugih galaksija? Na gornjoj slici možete vidjeti točno mjesto naše galaksije.

Superklasteri su neke od najvećih struktura u poznatom svemiru. Sastoje se od skupina sličnih našem lokalnom jatu koji sadrži masivne nakupine koje sadrže stotine galaksija. Svi su ti skupovi međusobno povezani i njihove je granice ponekad teško definirati.

Sve što trebate znati o Laniakea Superklasteru

Laniakea je superklaster galaksija, koji posebno sadrži Superklaster Djevice (koji uključuje Lokalnu skupinu, koja sadrži galaksiju Mliječni put sa Sunčevim sustavom) i Velikog privlačitelja. Laniakea je zatim članica kompleksa superklastera Riba-Cetus.

Superklaster Laniakea sadrži oko 100 tisuća galaksija. Proteže se 500 milijuna svjetlosnih godina. Za usporedbu, promjer naše Galaksije je samo 100 tisuća svjetlosnih godina. Da bi bilo još jasnije, jedna svjetlosna godina jednaka je oko 9,46 bilijuna kilometara.

U prijevodu s havajskog, Laniakea znači “neizmjerno nebo”. To, općenito, točno odražava činjenicu da ćemo u dogledno vrijeme teško moći letjeti do ruba tih „nebesa“.

Unutar Laniakea Superklastera galaksije se ne kreću prema unutra jer super jato nije gravitacijski vezano. To znači da će Laniakeu jednog dana rastrgati tamna energija.

Veliki privlačitelj, pak, koji je gravitacijsko žarište Laniakee, djeluje kao velika gravitacijska dolina s ravnim dnom, sa sferom djelovanja u obliku super skupa Laniakea.

Vizualizacija superklastera Laniakea sa njegovih 100 000 galaksija. Izvor: TSAGHKYAN / WIKIMEDIA COMMONS

Superklaster je prvi put definiran i mapiran 2014. godine kada su astronomi otkrili novu metodu za otkrivanje superklastera.

Tehnika se fokusira na relativne brzine galaksija. Kombinira podatke ne samo o udaljenostima od više od 8000 obližnjih galaksija do Mliječne staze, već i o njihovom relativnom kretanju.

Tehnika je astronomima omogućila da jasno naznače gdje je kraj super jata galaksije i gdje drugi počinje.

Zbog samog postojanja tamne energije, super nakupine poput Laniakee ne možemo smatrati vezanim strukturama. Budući da se komponente Laniakee odmiču jedna od druge, nikada se neće grupirati u jednu masivnu strukturu, što znači da Laniakea neće postojati kao što je sada, na primjer, za milijardu godina.

To također znači da Lokalna skupina, naša vlastita skupina galaksija, ne samo da jednog dana neće biti dio superklaste Laniakea, već se nikada neće stopiti s drugim većim strukturama osim galaksija. To, naravno, ne mijenja činjenicu da će se Mliječni put jednog dana stopiti s našim susjednim galaksijama.

• Billings, L. (2016, July 1). Mapping laniakea, the Milky Way’s Cosmic Home [Video]. Scientific American.
• Choi, C. Q. (2014, September 3). New galactic supercluster map shows milky way’s ‘heavenly’ home. Space.com.
• Siegel, E. (2020, February 4). Our home SUPERCLUSTER, laniakea, is Dissolving before our eyes. Forbes.
• Tully, R. B., Courtois, H., Hoffman, Y., & Pomarède, D. (2014, September 3). The Laniakea supercluster of galaxies. Nature News.