• Svemir
  • Iza Mliječnog puta postoji ogromni kozmički zid, evo što trebate znati o njemu

Iza Mliječnog puta postoji ogromni kozmički zid, evo što trebate znati o njemu

kozmički-zid-u-svemiru-galaksija

Zid južnog pola proteže se preko 1,4 milijarde svjetlosnih godina što ga čini jednom od najvećih struktura u galaksiji.

Prošle su godine znanstvenici otkrili jednu od najvećih struktura u promatranom svemiru. To je kiklopski zid koji čine nakupine galaksija. Istraživači još ni sami ne znaju gdje završava, ali imaju ime za njega – Zid Južnog Pola.

Iznenađujuće, o ovoj se gigantskoj strukturi nije puno govorilo otkad je izvorno otkrivena. Otkriće je izvorno opisano u znanstvenom članku objavljenom u Astrophysical Journal.

kozmički-zid-vizualizacija
Još jedna vizualizacija Južno polnog zida koja se proteže na 1,4 milijarde svjetlosnih godina.Izvori : D. Pomarede, R. B. Tully, R. Graziani, H. Courtois, Y. Hoffman, J. Lezmy.

Iznenađujuće, ovaj je kolos dugo ostao neprimijećen, iako prema kozmičkim mjerilima nije tako daleko od Mliječne staze.

Galaksije nisu rasute po svemiru kaotično, poput razbacanog graška. Ugrađene su u goleme strukture koje čine sustave apsolutno nezamislivih razmjera. Galaksije se ujedinjuju u nakupine, one u super nakupine, a potonje u još veće nakupine.

Najveće super nakupine nazivaju se nitima galaksije. Te su niti granice kolosalnih praznina , unutar kojih gotovo da nema galaksija. Zajedno i niti i praznine čine svojevrsno saće koje ispunjava svemir.

Stoga je Mliječni put dio Lokalne skupine galaksija. To je pak dio superklastera Djevice. Ali također je dio kolosalnog superklasta Laniakea, koji sadrži stotine tisuća galaksija.

Činjenica je da se, gledajući sa Zemlje, najbogatiji dio ovog zida galaksija nalazi u regiji južnog pola svijeta. Ovo je točka na nebeskoj sferi oko koje se javlja prividna dnevna rotacija neba (nastaje uslijed rotacije Zemlje oko svoje osi).

Superklaster Laniakea.Izvor: Sveučilište na Havajima

Međutim, Zid Južnog Pola proteže se najmanje dvjesto stupnjeva (više od pola kruga), idući dalje od južnog neba. Autori napominju da se ova kolosalna struktura proteže izvan granica područja neba koje su proučavali, pa još ne znaju točno gdje završava.

Jedno je sigurno: Zid Južnog Pola je po veličini usporediv s najvećim poznatim strukturama u svemiru, poput Herkulovog i Sloanovog Velikog zida.

Štoviše, prema kozmičkim mjerilima to nije tako daleko od nas. Regija najveće koncentracije galaksija, smještena blizu južnog pola svijeta, nalazi se 500 milijuna svjetlosnih godina od Mliječne staze. Sjeverno od ove točke, zid se zavija prema unutra, približavajući se Galaksiji za 300 milijuna svjetlosnih godina.

Te su udaljenosti vrlo velike u usporedbi s promjerom Mliječne staze. Međutim, prema standardima Svemira, one nisu toliko ogromne: astronomi proučavaju objekte na udaljenostima većim od deset milijardi svjetlosnih godina. Konkretno, Zid Južnog pola je dvostruko bliži Zemlji od Sloanovog Velikog zida.

Zašto onda astronomi toliko dugo nisu sumnjali  u njegovo postojanje? Činjenica je da se Južni pol ne može jednostavno vidjeti teleskopom. Ovo područje Svemira zatvoreno je od nas oblacima prašine i plina u Mliječnom putu. Istraživači su otkrili Zid Južnog pola samo zbog utjecaja njegove gravitacije na kretanje galaksija.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram– t.me/kozmoshr

• Gough, E. (2020, July 14). Astronomers have mapped out an enormous structure in the universe called the south pole wall.
• Mann, A. (2020, July 10). Astronomers discover South Pole wall, a gigantic structure STRETCHING 1.4 billion light-years across.
 Pomarede, D., Tully, R., Graziani, R., Courtois, H., Hoffman, Y., & Lezmy, J. (2020, July 08). Cosmicflows-3: The South Pole Wall.
• Tangermann, V. (2020, July 10). Astronomers discover Deep-space “structure,” 1.4 billion light years across.