• Svemir
  • Naseljive zone pronađene oko više zvjezdanih sustava podižu nade u vanzemaljski život

Stvarni Tatooine mogao bi vrebati u jednom od ovih zvjezdanih sustava

Čini se da su pisci znanstvene fantastike sve to smislili prije nekoliko desetljeća. Gledali smo filmove u kojima naseljivi planeti imaju više sunca. Vidjeli smo kako su naseljeni planeti svih veličina, čak i oblika. Ali nikada nismo znali da je to moguće u stvarnom životu.

Prema znanstvenicima, binarne zvijezde mogu imati i naseljive planete. Ako ne vjerujete, stručnjaci su čak imenovali sustave s pet zvijezda u kojima postoje naseljive zone.

U prošlosti su astronomi promatrali više od desetak svjetova koji kruže oko dva ili više sunca. Problem je u tome što niti jedan od ovih planeta nije poput Zemlje. Svi imaju karakteristike Neptuna ili čak većih nebeskih objekata, a izrađeni su od leda ili plina. Promatranje manjih egzoplaneta često je nemoguće s trenutnim teleskopima.

Ljudima je planete s dva sunca prvi put predstavila legendarna franšiza Ratovi zvijezda i planet Tatooine. Ali do sada su postojale ozbiljne sumnje da bi bilo koji takav postojeći planet mogao biti nastanjiv. Evo zašto.

Svi znate kako gravitacija djeluje s jednim suncem, mi živimo u takvim uvjetima. Ali ako stavite drugo sunce u Sunčev sustav, to bi uzrokovalo pomicanje našeg planeta u različitim smjerovima. Hipotetski, orbita bi mogla biti fiksna i stabilna, ali čak i tako, vjerojatno ne bismo imali kružnu Zemlju, već planet izduženijeg oblika.

Useljive zone u svakom od sustava koje su istraživači analizirali u potrazi za nastanjivim planetima. Izvor: Nikolaos Georgakarakos

Ako slijedimo ovu logiku, izduženi svijet značit će da će udaljenost od sunca temperature ovdje na Zemlji učiniti nestabilnima. Svake bismo godine imali potpuno različita godišnja doba, a temperature bi vjerojatno bile ekstremne – ili smrtonosno vruće ili hladne.

Međunarodni tim istraživača osporio je ove činjenice u novoj studiji koja se temelji na novouvedenom matematičkom okviru. Ovom novom metodom analizirali su devet binarnih sustava za koje se znalo da imaju divovske planete. Kad su rezultati bili spremni, nitko nije očekivao da će pronaći sedam sustava koji imaju naseljive zone koje bi mogle ugostiti prave naseljive planete. Samo dva od analiziranih zvjezdanih sustava nisu imala potrebne uvjete.

Ti se sustavi nalaze između nas 2764 i 5933 svjetlosne godine. Jedan od čimbenika je bio mogu li planeti imati stabilne orbite poput Zemlje. Zemaljski planeti u sedam sustava dokazuju da bi mogli postojati na takav način. Nadalje, temperature bi bile stabilne i prikladne za postojanje vode. I znate, ako postoji voda, to znači da se potencijalno može razviti život.

U pet od tih sedam sustava istraživači su otkrili da su naseljive zone od Zemlje do Sunca i zbog toga smatraju da je 5/9 potencijalni kandidat. To su, naime, Kepler-34, -35, -38, -64, -413.

Naravno, ništa nije konačno, ali ovi rezultati bude nadu da ćemo na kraju možda pronaći naseljive planete. Ako ne, astronomi barem mogu suziti mete za istraživanje. U ovom su slučaju dobili potvrdu da binarne zvjezdane sustave treba proučavati u potrazi za sljedećom Zemljom. Možda će prvi naseljeni planet osim Zemlje biti potpuno drugačiji svijet od našeg.

• Bergan, B. (2021, April 16). Scientists just found five star systems capable of supporting life.
• Frontiersin. (n.d.). Researchers identify five double star systems potentially suitable for life.
• Georgakarakos, N., Eggl, S., & Dobbs-Dixon, I. (2021, March 12). Circumbinary habitable zones in the presence of a giant planet.
• Prostak, S. (n.d.). Astronomers Identify Five Multiple Star Systems with Permanent Habitable Zone.