• Svemir
  • Astronomi identificirali obližnji planetarni sustav koji bi mogao ugostiti život kakav poznajemo

Isti sustav zvijezda izabrali su znanstvenici još 2017. godine kako bi mu poslali međugalaktičku poruku, u nadi da će vanzemaljska civilizacija koja naseljava jedan od planeta primiti i dešifrirati poruku.

Astronomi su identificirali obližnji planetarni sustav koji vjerojatno može sadržavati život kakav poznajemo. Zvjezdani sustav dom je Luytenove zvijezde, crvenog patuljka u sazviježđu Mali pas, smještenog na približno 12,23 svjetlosnih godina od Zemlje.

Znanstvenici sa Sveučilišta u Granadi (UGR) otkrili su da zvijezda GJ 273, jedna od najbližih planetu Zemlji, poznatoj kao Luyten, sadržava planetarni sustav složen kao i sam Sunčev sustav i koji bi mogao imati sposobnost da ugosti život.

U članku objavljenom u međunarodnom časopisu Astronomy & Astrophysics, istraživači pokazuju složenost planetarnog sustava koji kruži oko Luytenove zvijezde, a koji se vjerojatno sastoji od više planeta i rezervoara manjih tijela (asteroida i kometa.)

Astronomi kažu da bi jedan od svjetova koji kruže oko zvijezde Luyten čak mogao ugostiti život kakav poznajemo.

“Čak bi mogao imati i vodu, zbog statistika i simulacija koje smo proveli, premda još nemamo drugih izravnih dokaza”, objašnjava Francisco J. Pozuelos, istraživač sa Sveučilišta u Liegeu (Belgija) i vodeći autor publikacije.

Ova složenost planetarnog sustava Luyten, slična onoj Sunčevog sustava, čini ga izvrsnim kandidatom za traženje tragova života u budućim svemirskim misijama.

Planetarni sustav zvijezde Luytan posebno je zanimljiv. Četvrti planetarni sustav najbliži Suncu koji kruži oko patuljaste zvijezde na udaljenosti od 12,23 svjetlosnih godina i sadrži planet u naseljivoj zoni. Što se tiče blizine Zemlje, Luytenova zvijezda je odmah iza Proxime Centauri (oko 4,24 svjetlosne godine), Ross-128 (10,99 svjetlosnih godina) i GJ 1061 ( 11,96 svjetlosnih godina).

Slika: Ilustracija Luytenove zvijezde.Izvor: F.J. Pozuelos / J.C. Suarez / G.C. de Elia i sur. 2020.

Sustav ima dva potvrđena planeta (nazvana GJ 273b i GJ 273c) i još dva koja treba potvrditi (čija su imena GJ 273d i GJ 273e).

Potonji su analizirani u novoj studiji. Prema njihovim autorima, globalna dinamička analiza, uključujući ova dva planeta kandidata, čini sustav vrlo stabilnim i vrlo vjerojatnim.

U ovom scenariju autori predviđaju da bi ova dva kandidata imala nešto manje mase od Neptuna, u rasponu između 9 i 12 puta veće mase od Zemlje, koji su u astrofizičkom žargonu poznati kao mini Neptuni.

Od već potvrđenih planeta, GJ 273c ima masu sličnu masi Zemlje, dok se GJ 273b smatra super Zemljom.

Ovaj drugi je zanimljiv. Njegova orbita je blizu unutarnjeg ruba naseljive zone zvijezde domaćina. Pod utjecajem je plimnog zagrijavanja (isti fenomen kao plima i oseka na Zemlji zbog gravitacijske interakcije između našeg planeta, Mjeseca i Sunca).

Kako objašnjava znanstvenik Juan Carlos Suárez na UGR-u i koautor ovog djela, “Plimno zagrijavanje čini GJ 273b uzbudljivim planetom, jer ga čini kompatibilnim s razvojem i postojanjem biosfere.”

Još jedna sličnost sa složenošću Sunčevog sustava je prisutnost naslaga manjih tijela, kako predviđaju istraživači.

To su asteroidi poput onih koji se nalaze u pojasu asteroida (između Marsa i Jupitera) ili Kuiperovom pojasu (izvan Neptuna) u Sunčevom sustavu, čiji bi utjecaj na prisutnost vode ili proizvodnju organskih spojeva mogao biti važan, kao što je važan i za Sunčev sustav.

Znanstvenici predviđaju takve naslage oko Luytena, koje bi, ako se potvrde, mogle igrati važnu ulogu u nastanku i održavanju života u GJ 273b.

Zanimljivo je da su još u listopadu 2017. godine znanstvenici odabrali Zvjezdani sustav Luyten kako bi mu poslali međugalaktičku poruku. Istraživači su Luytenovoj zvijezdi poslali signal, uključujući znanstveni i matematički vodič, kao i 33 kratka glazbena sastava, kako bi kontaktirali moguća vanzemaljska bića koja naseljavaju sustav i sposobna su dekodirati našu poruku. Je li netko tamo ili ne, ne znamo.

Ako je slučajno netko dobio našu poruku, trebalo bi nam oko 25 godina da dobijemo odgovor od potencijalne vanzemaljske civilizacije u tom zvjezdanom sustavu.