Astronomi svjedoče ‘raskidu’ zvjezdanog para

Slike snimljene pomoću NASA-inog svemirskog teleskopa Spitzer koje pokazuju binarne zvijezde koje tvore zajedničke ovojnice (©NASA/JPL-Caltech/University of Michigan).

Nova promatranja otkrivaju detalje o misterioznoj i do sada nepromatranoj fazi života binarnih sustava zvijezda – tj. periodu u kojem se njihov suživot približava kraju.

Svemirski ‘raskid’ para

Astronomi su po prvi put svjedočili rijetkom i važnom životnom događaju u evoluciji binarnih zvijezda. Naime, otkrili su tijesnu binarnu zvijezdu okruženu ljuskom materijala koja se širi. Ova ljuska je ‘ostatak’ iz faze evolucije zvijezda koja se naziva faza zajedničke ovojnice (eng. common envelope phase).

Ova faza se događa kada materijal jedne zvijezde nabubri i obuzme drugu u kozmički ‘zagrljaj’. To rezultira prijenosom mase od nabujale zvijezde do njezinog pratioca koji može ‘izmaknuti kontroli’. Posljedice ove faze nešto su što astronomi do sada nisu uočili.

Posljednja faza suživota

„Faza zajedničke ovojnice karika je koja nedostaje u vrlo dugom i složenom lancu događaja koji čine život zvijezda. Sada počinjemo popravljati tu vezu,“ rekao je u izjavi Christian Wolf, član tima koji je napravio opažanja. Iako je naše Sunce ‘usamljena’ zvijezda pa stoga možemo misliti da su solarni sustavi s jednom zvijezdom najučestaliji, zapravo je – prema znanstvenim opažanjima i izračunima – polovica svih zvijezda u svemiru dio binarnih parova. Početne faze ovih suživota uglavnom su mirne, no kada jedna zvijezda ostane bez vodika za nuklearnu fuziju stvari postaju zanimljive.

„Kada jedna od zvijezda preraste u crvenog diva, ona ne zahtijeva samo više praznog prostora kao što to čini jedna zvijezda. Umjesto toga, ‘grli’ ili proguta svog suputnika. Tada stvari postaju stvarno uzbudljive,“ rekao je Wolf te objasnio da trenje stvoreno u ovojnici uzrokovano kretanjem zvijezda unutar nje (nakon što jedna bude ‘progutana’) ima dubok učinak na sljedeći korak u evoluciji binarnih zvijezda. „To ne samo da uzrokuje toplinu, već usporava zvijezde, pa one spiralno ulaze u sve užu orbitu; omotač se konačno pregrije i otpuhne,“ pojasnio je.

Astronomi proučavaju tajanstveni prašnjavi objekt koji kruži oko zvijezde

Konačan ishod ‘raskida’

Kao rezultat toga zvijezde mogu završiti više od 100 puta bliže jedna drugoj na kraju faze zajedničke ovojnice nego što su bile na početku nakon što toplina iz tog procesa uzrokuje izbacivanje okolne materije u nasilnom ‘ispuhavanju’.

Ovo ‘ispuhavanje’ binarnih zvijezda koje su promatrali Wolf i kolege dogodilo se prije otprilike 10.000 godina. Istraživači predviđaju da će dvojne zvijezde koje su promatrali – sada bijeli patuljak i vrući podpatuljak (koji će na kraju i sam evoluirati u bijelog patuljka) – nastaviti spiralno kružiti zajedno i na kraju se spojiti. Nalazi tima i prvi pogled na posljedice faze zajedničke ovojnice evolucije zvijezda mogli bi pomoći drugim istraživačima da uoče više binarnih zvijezda u kritičnoj fazi njihovih života.

„Možda će ih biti lakše prepoznati sada kada imamo jasniju predodžbu o tome što tražiti. Možda postoje drugi koji su nam cijelo vrijeme bili pod nosom. To bi nam čak moglo pomoći da bolje rekonstruiramo događaje gravitacijskih valova, poput spajanja crnih rupa,“ zaključio je Wolf.

Znanstvenici otkrili ‘Tatooine’ – planet koji kruži oko dvije zvijezde

Jiangdan Li et al., „A Roche Lobe-filling hot Subdwarf and White Dwarf Binary: Possible detection of an ejected common envelope?,“ Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (2022).

Robert Lea (30. srpnja 2022.), „Astronomers witness the rare break up of a star couple,“ space.com (pristup 30. srpnja 2022).

Anonymus (7. srpnja 2022.), „Star couple caught ending their embrace,“ anu.edu.au (pristup 30. srpnja 2022).