Astronomija

Astronomi proučavaju tajanstveni prašnjavi objekt koji kruži oko zvijezde

autor

Tim znanstvenika nedavno je slučajno uočio tajanstveni varijabilni objekt TIC 400799224 koji pokazuje nevjerojatne varijacije u svojoj svjetlini.

TESS

Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) pokrenut je 2018. godine s ciljem otkrivanja malih planeta oko zvijezda najbližih susjeda Sunca. TESS je do sada otkrio 172 potvrđena egzoplaneta i sastavio popis od 4703 egzoplaneta kandidata. Njegova osjetljiva kamera snima slike koje se protežu u ogromnom vidnom polju, više nego dvostruko većem od površine zviježđa Orion, a TESS je također sastavio TESS Input Catalog (TIC) s više od milijardu objekata. Nastavne studije TIC objekata otkrile su da su rezultat zvjezdanih pulsacija, šokova od supernova, planeta koji se raspadaju, gravitacijskih dvojnih zvijezda s samoleći, trostrukih zvjezdanih sustava u pomrčini, okultacija diskova i još mnogo toga.

Otkriće neobičnog objekta

Karen Collins  s Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA) bila je članica velikog tima koji je otkrio tajanstveni varijabilni objekt TIC 400799224. Pretraživali su Katalog koristeći računalne alate temeljene na strojnom učenju razvijene na temelju promatranog ponašanja stotina tisuća poznati varijabilni objekti; metoda je prethodno, primjerice, pronašla planete i tijela koja se raspadaju ili pak ona koja emitiraju prašinu. Neobičan izvor TIC 400799224 uočen je slučajno zbog brzog pada svjetline, za gotovo 25% u samo nekoliko četiri sata, nakon čega je uslijedilo nekoliko oštrih varijacija svjetline od kojih se svaka može protumačiti kao pomrčina.

Optička/bliska infracrvena slika neba oko objekta TIC 400799224 (križ označava lokaciju objekta) (©Powell et al., 2021).

TIC 400799224

Astronomi su proučavali TIC 400799224 s raznim objektima, uključujući neke koji su mapirali nebo dulje nego što je TESS radio. Otkrili su da je objekt vjerojatno binarni zvjezdani sustav i da jedna od zvijezda pulsira s periodom od 19,77 dana, vjerojatno iz tijela u orbiti koje povremeno emitira oblake prašine koji zaklanjaju zvijezdu. No, dok je periodičnost stroga, zatamnjenja zvijezde u prahu su nestalne u svojim oblicima, dubinama i trajanju, te se mogu otkriti (barem sa Zemlje) samo u jednoj trećini vremena ili manje. Priroda samog tijela u orbiti je zbunjujuća jer je količina prašine koja se emitira velika; da je nastao raspadom objekta poput asteroida Ceres u našem Sunčevom sustavu, preživio bi samo oko osam tisuća godina prije nego što bi nestao. Ipak, izvanredno, tijekom šest godina koliko je ovaj objekt promatran, periodičnost je ostala stroga, a objekt koji emitira prašinu očito je ostao netaknut.

Tim planira nastaviti pratiti objekt i uključiti povijesna promatranja neba kako bi pokušao odrediti njegove varijacije tijekom mnogih desetljeća.

Uočeni neobični radio signali koji dolaze iz centra naše galaksije

Brian P. Powell et al., „Mysterious Dust-emitting Object Orbiting TIC 400799224,“ The Astronomical Journal (2021). DOI: 10.3847/1538-3881/ac2c81

Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (3. siječnja 2022.), „Astronomers find mysterious dusty object orbiting a star,“ phys.org (pristup 4. siječnja 2022.)