• Svemir
  • Uočeni neobični radio signali koji dolaze iz centra naše galaksije

Uočeni neobični radio signali koji dolaze iz centra naše galaksije

Prema znanstvenicima, izvor radio signala mijenja svoje ponašanje na potpuno “nasumičan” način.

Međunarodni tim znanstvenika uspio je registrirati neobične radio signale koji dolaze iz središta naše galaksije. Prema vodećem autoru istraživanja, odlazni signal energije se uključuje i isključuje, a svjetlina samog objekta se stalno mijenja. Objekt ne odgovara niti jednom od trenutno poznatih izvora i može ukazivati na novu vrstu zvjezdanih objekata.

Neobični radio signali iz centra galaksije: sve što trebate znati

Projekt VAST

Počevši od 2020., u sklopu projekta Variables and Slow Transients (VAST), astronomi su proučavali nebo za nove neobične objekte pomoću radio -interferometra ASKAP koji se nalazi u Australiji. U smjeru središta naše galaksije uspjeli su uhvatiti radiovalove iz čudnog izvora, koji je dobio oznaku ASKAP J173608.2-321635.

Šest radio signala u devet mjeseci

Tijekom devet mjeseci promatranja, radio interferometar je iz njega primio šest signala. Astronomi su pokušali pronaći izvor u vidljivoj svjetlosti, ali nisu pronašli ništa, a naknadna opažanja s radijskim teleskopom Parkes nisu dala nikakve rezultate.

MeerKAT radio interferometar

Kako bi ponovno primili neobičan signal, tim je odlučio koristiti radio interferometar MeerKAT koji se nalazi u Južnoj Africi. Promatranja ovim instrumentom počela su u studenom 2020., no signal s izvora zabilježen je tek 7. veljače ove godine.

Različito ponašanje

Iznenađujuće, njegovo se ponašanje dramatično promijenilo: izvor, koji se tjednima promatrao s ASKAP -om, nestao je u opažanjima MeerKAT -a u samo jednom danu.

Radio teleskopi koji su dio MeerKAT -a.Izvori: Južnoafrički radioastronomski opservatorij (SARAO)

Čudna svojstva

Znanstvenici su otkrili da ASKAP J173608.2-321635 ima jedno prilično čudno svojstvo: vrlo visok stupanj kružne polarizacije. To znači da radio signali koji iz njega izviru osciliraju samo u jednom smjeru, koji se s vremenom rotira. Istodobno, tijekom promatranja, svjetlina izvora u radijskom rasponu promijenila se za faktor 100, a njegova se aktivnost, čini se, očitovala na posve slučajan način.

Teško je zaključiti

Znanstvenici sugeriraju da bi ASKAP J173608.2-321635 mogao biti na neki način povezan s takozvanim radijskim prijelazima galaktičkog središta, ali su oprezni pri donošenju bilo kakvih ishitrenih zaključaka zbog nedostatka znanja o potonjem. Stoga astronomi planiraju nastaviti promatrati izvor s naprednijim instrumentom.

Umjetnički složeni dojam teleskopa Square Kilometer Array koji će se graditi u Južnoj Africi i Australiji.Izvori: SKAO, ICRAR, SARAO, Hurley-Walker (Curtin / ICRAR) i tim GLEAM-a

Radio teleskop s kvadratnim kilometrskim nizom

Nažalost, rješenje ove misterije morat će pričekati još jedno desetljeće. Znanstvenici planiraju koristiti nadolazeći radio teleskop Square Kilometer Array koji će biti izgrađen na dva kontinenta – Australiji i Južnoj Africi. Međutim, ovaj teleskop neće biti dovršen prije 2027. godine, a s tako velikim projektima često vidimo daljnja odgode.

Phys.org. (2021, October 12). Strange radio waves emerge from the direction of the Galactic Center.
 Pultarova, T. (2021, June 30). World’s largest radio telescope to be built after almost 30 years of planning. Space.com.
• Schultz, I. (2021, October 12). Strange radio signal from Galactic Center has astronomers flummoxed. Gizmodo.
• Wang, Z. (n.d.). Discovery of ASKAP J173608.2–321635 as a Highly Polarized Transient Point Source with the Australian SKA Pathfinder. The Astrophysical Journal.
 Wang, Z., Kaplan, D., & Murphy, T. (2021, October 12). We found a mysterious flashing radio signal from near the centre of the galaxy. The Conversation.