Snimljena erupcija vulkana na kometu

Infracrvena slika repa kometa 29P koju je snimio svemirski teleskop Spitzer nakon erupcije 8. prosinca 2003. godine (© NASA/Spitzerov svemirski teleskop).

Astronomi su na udaljenom kometu uočili erupciju ledenog vulkana koja je u svemir izbacila više od milijun tona materijala.

Erupcija na kometu

Neobičan vulkanski komet neočekivano je eruptirao u golemom oblaku plina i leda te tako priredio nevjerojatan spektakl koji je zaprepastio astronome. Znanstvenici vjeruju da je ova ledena ‘gruda’ – nazvana 29P/Schwassmann-Wachmann ili skraćeno 29P – vulkanski najaktivniji komet u našem Sunčevom sustavu.

Prvi su ga otkrili 1927. njemački astronomi Arnold Schwassmann i Arno Arthur Wachmann, a oko Sunca kruži svakih 15-ak godina. 29P ima otprilike 92 kilometara u promjeru i smatra se da potječe iz Kuiperovog pojasa – masivnog prstena asteroida koji kruži oko vrlo udaljenih dijelova Sunčevog sustava. Događaj je bio „prilično rijedak,“ pojasnio je doktorand Cai Stoddard-Jones te dodao da je „teško reći zašto je erupcija tako velika“.

Orbita kometa 29P u odnosu na druga tijela Sunčevog sustava (©NASA).

Ledeni vulkan

Umjesto da u atmosferu izbacuju vruću magmu – kao što je slučaj vulkana na Zemlji – kometi poput 29P u svemir ispuštaju ledenu mješavinu tekućih ugljikovodika. Zanimljivo je da mnogi znanstvenici smatraju da je taj materijal istog podrijetla kao onaj koji je mogao ‘donijeti’ život na Zemlju prije nekoliko milijardi godina.

Astronom amater Patrick Wiggins primijetio je kako komet eruptira u masivnom oblaku plina 22. studenoga ove godine, a erupcija je uzrokovala povećanje svjetline za više od četiri magnitude. Naknadna promatranja drugih astronoma potvrdila su da je 29P doista snažno eruptirao.

Analiza Zemljine putanje kroz galaksiju otkriva čudan obrazac

Odakle ‘vulkan’ na kometu?

Sa svojom korom koja obavija čvrstu ledenu jezgru, P29 se ne razlikuje od vrsta hladnih mjeseca koji kruže oko Saturna, Jupitera ili Neptuna. Tijekom vremena Sunčevo zračenje uzrokuje nakupljanje plinova u jezgri ovakvih svemirskih tijela što dovodi do povećanja tlaka.

Astronom Britanske astronomske udruge (BAA) Richard Miles rekao je da je P29 pustio ‘oblak’ koji je „vjerojatno sadržavao više od milijun tona izbačenih tvari.“ Znanstvenici mogu samo nagađati zašto je ovaj put tako burno eruptirao. Miles i njegovi kolege vjeruju da je usporavanje rotacije 29P moglo omogućiti Sunčevom zračenju da neravnomjerno zagrije njegovu jezgru, unatoč njegovoj vrlo širokoj orbiti.

Ipak, mnoga pitanja ostaju otvorena gotovo stoljeće nakon otkrića ovog ledenog putnika našeg Sunčevog sustava. Srećom, NASA-in svemirski teleskop James Webb trebao bi pobliže pogledati 29P početkom sljedeće godine, što će, nadamo se, otkriti nove detalje o ovom fascinantnom ledenom putniku.

Komet K2 prošao je pokraj Zemlje

Harry Baker (2. prosinca 2022.), „Massive eruption from icy volcanic comet detected in solar system,“ livescience.com (pristup 8. prosinca 2022).

Victor Tangermann (5. prosinca 2022.), „Astronomers Spot Volcano Erupting On A Distant Comet,“ futurism.com (pristup 8. prosinca 2022).