Astronomija

Snažni radioteleskop VLA pridružuje se SETI potrazi

Rakova-maglica

Svjetski poznati Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) sada sudjeluje u potrazi za izvanzemaljskim signalima, koristeći svoje snažne mogućnosti za otkrivanje umjetnih prijenosa koji bi mogli ukazivati na prisutnost naprednih izvanzemaljskih društava.

VLA-ova potraga za izvanzemaljskim tehno-potpisima

VLA, smješten u Novom Meksiku i kojim upravlja Nacionalna zaklada za znanost, kreće u revolucionarnu potragu za tehno-potpisima – signalima s umjetnih odašiljača. Prema Andrewu Siemionu, Bernard M. Oliver predsjednik SETI instituta, ovo označava prvu sveobuhvatnu i kontinuiranu upotrebu VLA u potrazi za ovim neuhvatljivim potpisima.

Iskorištavanje snage VLA

Sastavljen od 27 antena raspoređenih na 37 kilometara pustinje, VLA je vrlo produktivan radio teleskop. Od 2017. godine provodi Very Large Array Sky Survey (VLASS), koji pokriva 80% neba. Tijekom ovog istraživanja, podatkovni priključak šalje kopiju signala na specijalizirani prijemnik s uskim kanalima, omogućujući istraživačima otkrivanje uskopojasnih komponenti koje upućuju na izvanzemaljske odašiljače.

Predstavljanje COSMIC-a: Novi sustav obrade

SETI institut i Breakthrough Listen Initiative surađivali su na razvoju novog sustava obrade pod nazivom COSMIC (Commensal Open-Source Multimode Interferometer Cluster). COSMIC djeluje komensalno, učinkovito obrađuje velike količine podataka teleskopa dok traga za rijetkim signalima. Može prepoznati širok spektar prijenosa, pratiti neviđeni raspon frekvencija i ispitivati oko deset milijuna zvjezdanih sustava.

Testiranje COSMIC-a s Voyager 1

Od početka 2023. godine, COSMIC detektira signale s letjelice Voyager 1, koja je trenutno udaljena 23,5 milijardi kilometara i najudaljeniji ljudski objekt. Ova uspješan detekcija pokazuje sposobnosti COSMIC-a i ilustrira zajedničke napore međunarodnog tima znanstvenika i inženjera.

Budućnost SETI istraživanja

S impresivnom osjetljivošću VLA, COSMIC će biti otprilike tisuću puta sveobuhvatniji od bilo koje prethodne SETI potrage. Značajna poboljšanja osjetljivosti i raspona često dovode do značajnih otkrića, a ovaj pothvat bi potencijalno mogao otkriti signal koji ukazuje na to da nismo jedini inteligentni stanovnici Mliječne staze.