• Astronomija
  • Serija ‘Problem triju tijela’ privlači gledatelje – no je li znanstvena premisa zaista moguća?
Astronomija

Problem triju tijela. Zasluge: Kozmos.hr.

Netflixova serija “Problem 3 tijela” privukla je veliku pažnju globalne publike. Temelji se na trilogiji kineskog pisca znanstvene fantastike Liu Cixina. Ovaj kompleksni astrofizički koncept nije nov — prva spomena “problema tri tijela” može se naći u kratkoj priči “Placet is a crazy place” koju je napisao američki pisac znanstvene fantastike Frederic Brown prije šezdeset godina. Kako objašnjava Peter Watson, profesor emeritus fizike na Sveučilištu Carleton, u Brownovoj priči, izmišljeni planet Placet kruži u orbiti u obliku osmice oko dva sunca, što stvara fascinantne distorzije vremena i prostora.

Dublji pogled na ‘Problem triju tijela’ i njegov znanstveni kontekst

U Liuovoj trilogiji, kao i u Netflixovoj adaptaciji, razmatraju se posljedice kada tri nebeska tijela ulaze u međusobnu gravitacijsku interakciju. Scenariji iz serije, smješteni tijekom ranih dana Kulturne revolucije u Pekingu, ističu kako složeni znanstveni koncepti mogu duboko utjecati na ljudske sudbine. Serija prikazuje likove kao duboko nesavršene i kompleksne, osobito znanstvenike čiji su životi isprepleteni s političkim i osobnim dramama.

Središnja tema “Problema triju tijela” je nepredvidljiva orbita izmišljenog planetarnog sustava u kojem žive ‘Trisolarijanci‘, vanzemaljska rasa koja trpi ekstremne klimatske promjene zbog kaotičnih orbitalnih putanja tri sunca u sustavu Alpha Centauri. Iako je Alpha Centauri stvarni trostruki zvjezdani sustav, njegova stvarna orbitalna dinamika drastično se razlikuje od onog prikazanog u seriji, gdje kontinuirane promjene orbite dovode do drastičnih promjena temperature na planetu Trisolarijanaca.

Problem triju tijela: Teorijska istraživanja i stvarne mogućnosti

Unatoč tome što nema općeg rješenja za problem tri tijela u klasičnoj mehanici, kao što je Isaac Newton riješio za dvotijelski sustav Zemlje i Mjeseca, moderna fizika i astronomija otkrili su niz posebnih slučajeva gdje su stabilne orbite moguće. Svemirski Teleskop James Webb, na primjer, projektiran je da koristi ove iznimne orbite za proučavanje svemira sa što manje interferencije od sunčevog zračenja.

Dokazano je da kada tri masivna tijela međusobno djeluju na relativno maloj udaljenosti, njihovo gibanje postaje nepredvidivo na duži vremenski period. Ovo se može usporediti s meteorološkim sustavima poput uragana, čija se putanja može precizno predvidjeti samo nekoliko sati unaprijed. Dugoročne projekcije postaju neizvjesne, što dodatno komplicira pokušaje predviđanja budućih kretanja nebeskih tijela u takvim sustavima. Serija “Problem triju tijela” pruža uzbudljiv uvid u potencijalno kaotične svemirske sustave kroz prizmu znanstvene fantastike. Iako je stvarna znanost iza prikazanih scenarija kompleksna i još uvijek predmet istraživanja, serija nudi fascinantan pogled na moguće astrofizičke fenomene i izazove s kojima se čovječanstvo možda jednog dana susretne.