Astronomija

Revolucionarno otkriće trostrukih zvijezda

Znanstvenici sa Sveučilišta u Leedsu ostvarili su značajno otkriće koje bi moglo radikalno promijeniti razumijevanje astronomije u pogledu nekih od najvećih i najčešćih zvijezda u svemiru. Njihov rad objavljen je u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Istraživački tim, predvođen Jonathanom Doddom i profesorom Renéom Oudmaijerom sa Škole za fiziku i astronomiju na istom sveučilištu, došao je do važnih otkrića koja ukazuju na postojanje masivnih Be zvijezda ne samo u dvostrukim, već i u trostrukim zvjezdanim sustavima.

Podskup B zvijezda

Ova značajna saznanja mogu revolucionarizirati shvaćanje ove kategorije objekata – podskup B zvijezda – koji su ključni za razvoj teorijskog razumijevanja opće evolucije zvijezda. Be zvijezde karakterizira okruženje diska od plina, slično prstenovima Saturna u našem solarnom sustavu. Iako su poznate već 150 godina, otkako ih je prvi identificirao Angelo Secchi 1866. godine, njihovo formiranje do sada nije bilo u potpunosti shvaćeno.

Dosadašnji konsenzus među astronomima bio je da su diskovi oko Be zvijezda rezultat njihove brze rotacije, potaknute interakcijom s drugom zvijezdom u binarnom sustavu. Međutim, analizirajući podatke s Gaia satelita Europske svemirske agencije, znanstvenici su otkrili dokaze koji ukazuju na postojanje trostrukih sustava, gdje tri tijela međusobno djeluju, umjesto dva.

Dugoročna promatranja neba

Dodatno, Dodd, glavni autor istraživanja, objašnjava da promatranjem kretanja zvijezda kroz noćno nebo tijekom različitih vremenskih razdoblja, poput deset godina ili šest mjeseci, može se uočiti njihovo nepravilno kretanje, što upućuje na postojanje više od jedne zvijezde u sustavu. To je dovelo do zaključka da su, suprotno prvotnim očekivanjima, Be zvijezde često u trostrukim sustavima, što utječe na njihovu evoluciju i formiranje karakterističnih diskova.

Glavni istraživač, prof. Oudmaijer, naglašava da ovo otkriće ne samo da pruža dublje razumijevanje formiranja Be zvijezda, već ima i značajne implikacije za razumijevanje drugih astronomska fenomena poput crnih rupa, neutronskih zvijezda i izvora gravitacijskih valova.

Prof. Oudmaijer ističe da se u posljednjih desetak godina u astronomska istraživanja sve više uključuje koncept binarnosti kao ključnog elementa u evoluciji zvijezda, ali sada su trostruke zvijezde postale nova središnja tema u razumijevanju kompleksnosti zvjezdanog razvoja, simbolično izjavljujući: “Trostruke su postale nove dvostruke.”