Astronomija

Redefiniranje izgleda Mliječnog puta

Izvor: Pixabay.com

Istraživanje svemira nešto je što volimo, i to ne samo zato što smo radoznala vrsta. Što više istražujemo, to više razumijemo o našem kozmičkom susjedstvu. Nažalost, zapravo ne znamo točan oblik naše galaksije, a to je zato što ne možemo snimiti fotografiju cijelog Mliječnog puta, budući da smo unutar njega. Možemo fotografirati druge galaksije poput Andromede i vidjeti kako izgledaju. Međutim, kada je u pitanju oblik naše galaksije, ima li dvije, tri ili četiri ruke, sve se svodi na nagađanje i puno znanosti.

Unatoč tome, astronomi su napravili korak naprijed u poboljšanju našeg razumijevanja naše galaksije. Očaravajući izgled Mliječnog puta kao magleni pojas svjetlosti na noćnom nebu dugo je prikrivao njegovu pravu strukturu. Astronomi su ranije vjerovali da je naša matična galaksija četveroručna spirala, ali novo istraživanje uskoro bi moglo promijeniti to razumijevanje.

Razotkrivanje pravog oblika Mliječnog puta

Ye Xu i njegov tim na Opservatoriju Purple Mountain u Nanjingu, Kina, koristili su precizna mjerenja zvijezda kako bi stvorili točniju kartu Mliječnog puta. Njihova otkrića sugeriraju da je naša galaksija zapravo dvoručna šipkasta spirala s manjim rukama koje se grane iz udaljenijih ruku.

Klasificiranje oblika galaksija

Galaksije se općenito svrstavaju u eliptične, nepravilne i spirale. Većina spirala ima dvije glavne ruke, a najjasniji primjeri su “veličanstvene” spirale. Manje ruke često se formiraju kao rezultat sudara i spajanja s drugim skupinama i galaksijama. Osim toga, neke spirale imaju središnji izbočeni dio ili “šipku” iz koje se protežu spiralne ruke.

Četveroručni Mliječni put: neuobičajen fenomen

Ako Mliječni put doista ima četiri ruke, to bi ga učinilo iznimno rijetkom galaksijom, što zaslužuje daljnje istraživanje. Istraživanje Ye-a i njegovih kolega temelji se na podacima prikupljenim iz novih instrumenata koji mjere udaljenosti zvijezda s izvanrednom točnošću. Ti instrumenti uključuju vrlo dug bazni interferometar i svemirsku opservatoriju Gaia.

Mliječni put: Kartiranje zvijezda

Tim je kartirao položaje više od 200 masera (zvijezda koje emitiraju mikrovalove), gotovo 24.000 O-B tipa zvijezda i gotovo 1.000 otvorenih skupina zvijezda. Nakon što su identificirali položaje tih nebeskih objekata, tražili su spiralne oblike koji odgovaraju njihovoj raspodjeli. Ye i njegovi kolege konačno su zaključili da je Mliječni put šipkasta spirala s dvije simetrične unutarnje ruke: Perzejeva i Normina ruka.

Neriješena pitanja

Istraživači predlažu da su druge ruke duže, udaljenije i nepravilne, možda nastale uslijed galaktičkih sudara u prošlosti. Te strukture uključuju Centaurus, Sagittarius, Carina, Outer i Local Arms. Prema tome, Ye i njegov tim klasificiraju Mliječni put kao galaksiju s više ruku, koja nalikuje većini drugih galaksija s više ruku u svemiru.

Unatoč ovim revolucionarnim otkrićima, neka pitanja ostaju neodgovorena, kao što je pitanje da li Normina i Perzejeva ruka potječu s krajeva središnje šipke. Potrebni su dodatni podaci iz Gaie i drugih opservatorija kako bi se razjasnile te zagonetke i pružila jasnija slika 3D strukture Mliječnog puta.