Astronomija

Različite atmosfere egzoplaneta izazivaju trendove Sunčevog sustava

Ilustracija vrućeg Jupiterovog egzoplaneta. Astronomi su otkrili najteži element dosad u atmosferama dva takva svijeta (©ESO/M. Kornmesser).

Galaktičko iznenađenje: Teški elementi obiluju u atmosferi egzoplaneta

Nedavno istraživanje međunarodnog tima astronoma otkrilo je da se atmosferski sastav divovskih planeta izvan našeg Sunčevog sustava ne pridržava trenda koji se promatra kod plinovitih divova našeg Sunčevog sustava. Istraživači su iskoristili NASA-in svemirski teleskop James Webb (JWST) za ispitivanje egzoplaneta HD149026b, poznatog i kao “Smertrios”, vrućeg Jupitera koji kruži oko zvijezde slične našem Suncu.

Bez presedana: Obilje teških elemenata

Studija objavljena u časopisu Nature 27. ožujka otkrila je da Smertrios posjeduje neočekivano obilje težih elemenata, poput ugljika i kisika, u odnosu na svoju masu. Nalazi sugeriraju da je svaki divovski planet jedinstven, a JWST pruža uvid u te razlike.

Izvan očekivanja našeg Sunčevog sustava

Divovski planeti našeg Sunčevog sustava pokazuju jaku korelaciju između mase i ukupnog te atmosferskog sastava. Međutim, egzoplaneti prikazuju širi raspon ukupnih sastava. Nedavna analiza atmosfere Smertriosa pokazuje da se njihovi atmosferski sastavi također znatno razlikuju od trendova Sunčevog sustava.

Smertrios: planet mase Saturna obogaćen teškim elementima

Smertrios, s masom usporedivom sa Saturnom, pokazuje atmosferu koja sadrži do 27 puta veći broj teških elemenata u odnosu na vodik i helij u usporedbi sa Saturnom. Ovaj omjer metalnosti ključan je za usporedbu planeta s matičnom zvijezdom ili drugim planetima u njegovu sustavu.

Odnos ugljika i kisika: posljedice za život

Studija je također otkrila da je omjer ugljika i kisika u Smertriosu veći nego u našem Sunčevom sustavu. Iako bi obilje ugljika na prvi pogled moglo izgledati povoljno za život, visok omjer ugljika i kisika znači manje vode na planetu ili u planetarnom sustavu, što je problematično za život kakav poznajemo.

“Podrijetlo ove raznolikosti temeljna je tajna u našem razumijevanju formiranja planeta,” rekao je Jacob Bean, profesor astronomije i astrofizike na Sveučilištu u Chicagu i glavni autor rada. “Nadamo se da će daljnja promatranja atmosfera egzoplaneta s JWST-om bolje kvantificirati ovu raznolikost te pružiti uvide u složenije trendove koji bi mogli postojati.”

Budućnost istraživanja egzoplaneta

Analiza atmosfere Smertriosa označava početak veće istraživačke inicijative. Astronomi planiraju promatrati još pet divovskih egzoplaneta koristeći JWST u narednoj godini s ciljem identificiranja uzoraka među divovskim planetima ili sustavima s više divovskih ili terestričkih planeta. Dodatna promatranja atmosfera egzoplaneta s JWST-om pomoći će kvantificirati ovu raznolikost te pružiti uvid u potencijalne složene trendove.