• Svemir
  • Zvijezda naše galaksije uočena na pola puta do Andromede

Zvijezda naše galaksije uočena na pola puta do Andromede

Mlijecna staza, Milky way (Depositphotos_32263367_L)

Potraga za nekim od najudaljenijih zvijezda u našoj galaksiji otkrila je jednu koja je već prešla pola puta od Mliječne staze do galaksije Andromeda.

Kozmičko susjedstvo

Astronomi su otkrili više od 200 udaljenih promjenjivih zvijezda poznatih kao zvijezde RR Lyrae u zvjezdanom oreolu Mliječne staze. Prema nedavnim promatranjima, najudaljenija od ovih zvijezda nalazi se više od milijun svjetlosnih godina od Zemlje što je gotovo pola udaljenosti do naše susjedne galaksije, Andromede.

Andromeda je nama najbliža galaksija smještena od Mliječne staze oko 2.5 milijuna svjetlosnih godina. Astronomi vjeruju da će se Andromeda i Mliječni put sudariti za približno pet milijardi godina u spektakularnoj kozmičkoj fuziji. Kada dođe do ovog masivnog kozmičkog spajanja, spiralni krakovi naše galaksije zauvijek će nestati, kao i njena supermasivna crna rupa.

Najdetaljnija radio slika Andromedine galaksije otkriva njezine zapanjujuće značajke

Svemirski putnik

Astronomi su otkrili ovu daleku ‘odbjeglu zvijezdu ‘ putem novih promatranja koja su im omogućila da prate vanjske granice aureole Mliječne staze. Naš galaktički halo (ili aureola) od velike je važnosti za astronome. Naime, zvjezdani halo zapravo je mnogo veći od galaktičkog diska, čiji promjer nije veći od 100 000 svjetlosnih godina. Prethodne studije su pokazale da je naša galaktička aureola zaista masivna, da se proteže oko milijun svjetlosnih godina (ili 300 kiloparseka) od galaktičkog središta (jedan kiloparsec jednak je 3260 svjetlosnih godina).

Halo naše galaksije

Budući da su i galaksija Andromeda i Mliječna staza tako velike, astronomi kažu da između njih dvije jedva da postoji neki ‘razmak’. Naš solarni sustav nalazi se u jednom od galaktičkih krakova diska Mliječne staze. Središnje izbočenje galaksije nalazi se u sredini diska, a oko njega se smjestio halo (aureola).

Anatomija Mliječne staze
Prikaz ‘anatomija’ Mliječne staze na kojoj se vidi galaktički halo ili aureola (©ESA).

Ova aureola je dom najstarijih zvijezda u galaksiji. Zvijezde koje su pronađene u najnovijem istraživanju imale su udaljenost od 20 do 320 kiloparseka. „Uspjeli smo upotrijebiti ove promjenjive zvijezde kao pouzdane tragače za određivanje udaljenosti. Naša promatranja potvrđuju teorijske procjene veličine aureole, tako da je to važan rezultat,“ zaključio je Yuting Feng, doktorand na UCSC-u.

15 zanimljivosti o galaksiji Andromeda