• Svemir
  • Najdetaljnija radio slika Andromedine galaksije otkriva njezine zapanjujuće značajke

Astronomi su pomoću zemaljskog radio teleskopa SRT sastavili najdetaljniju radio-kartu galaksije Andromeda. Ona je omogućila bolje proučavanje strukture galaksije i njezinih svojstava, kao i sastavljanje kataloga pozadinskih izvora.

Galaksija Andromeda (ili M31) najveća je galaksija u Lokalnoj skupini i najbliža spiralna galaksija Mliječnoj stazi. Nalazi se na udaljenosti od oko 2,5 milijuna svjetlosnih godina od naše galaksije.

Za astronome je ona zanimljiva kako sa stajališta proučavanja procesa nastanka zvijezda i zvjezdane dinamike, tako i sa stajališta istraživanja na području nastanka i evolucije galaksija.

Tim astronoma predvođen Sofijom Fatigoni sa Sveučilišta Britanska Kolumbija sastavio je najdetaljniju kartu galaksije Andromeda i okolice u mikrovalnom frekvencijskom rasponu od 1-22 gigaherca.

Promatranja su provedena pomoću 64-metarskog radio teleskopa SRT (Sardinia Radio Telescope) punog kruga i trajala su 66 sati. Cilj znanstvenika bio je poboljšati razumijevanje morfologije galaksije i fizičkih procesa koji se odvijaju unutar nje.

Evo potpuno nove radijske slike galaksije Andromeda. Izvor: S. Fatigoni i sur. / Astronomija i astrofizika, 2021

Analiza podataka dobivenih SRT teleskopom, kao i podataka iz radioteleskopa Effelsberg i infracrvenih karata galaksije omogućila je procjenu ukupne stope formiranja zvijezda u galaksiji na 0,19 solarnih masa godišnje. Spiralni krakovi galaksije slabo se razlikuju u radijskom području, ali je vidljiv prsten koji ocrtava disk M31.

Radiotermalno zračenje u prstenu povezano je s procesima stvaranja zvijezda, dok se u središnjem području M31 slobodno zračenje (usporavanje zračenja) može povezati s velikom gustoćom starih zvijezda poput Sunca. Ne-termalno zračenje unutar prstena nastaje kao posljedica kretanja čestica kozmičkih zraka u magnetskom polju u međuzvjezdanom mediju galaksije. Profili netermalnog zračenja ujednačeni su duž prstena, što znači da se jakost polja u prstenu malo mijenja.

Istodobno je otkrivena neočekivana činjenica – korelacija između tokova netermalnog i mikrovalnog zračenja u ispupčenju galaksije, što je neobično, budući da su procesi nastanka zvijezda tamo spori.

Daljnja opažanja trebala bi pomoći u utvrđivanju prirode ovog ne-toplinskog zračenja iz središnjeg područja M31. Osim toga, istraživači su katalogizirali 93 točkasta izvora zračenja, poput zvijezda, galaksija i drugih objekata vidljivih u pozadini galaksije Andromeda, te identificirali pet novih kandidata za ostatke supernove u galaksiji.

Nakon svega rečenog, evo 10 sličnih radio snimaka drugih značajnih objekata u svemiru.

Radio -slika galaksije Centaurus A. Izvor: NRAO/AUI/NSF/Univ.Hertfordshire/M.Hardcastle
ALMA radio snimak galaksije NGC 4321 (Messier 100).Izvor: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); NRAO/AUI/NSF, B. Saxton
Složena slika iz ALMA -e (narančasta) i Hubblea (plava) NGC 628 (Messier 74). Izvor: NRAO/AUI/NSF, B. Saxton: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); NASA/Hubble
Jezgra Supernove 1987A snimljena na radijskim valnim duljinama pomoću ALMA -e. Izvor: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), P. Cigan i R. Indebetouw; NRAO/AUI/NSF, B. Saxton; NASA/ESA
Radio slike FIRST J1419+3940 gama zraka rasprskavale su se godinama. Izvor: B. Saxton NRAO/AUI/NSF STScI, ROE, AAO, CalTech, National Geographic Society
Samo radijska slika Abella 2744 na kojoj vidite značajke uzrokovane ubrzanim česticama od sudara između jata galaksija.Izvor: Pearce i sur., NRAO/AUI/NSF
ALMA radio -teleskopski snimak antenskih galaksija. Izvor: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Slike radio teleskopa LOFAR galaksije M87.Izvor: suradnja Francesca de Gasperina/LOFAR –a
Ostatak supernove G55.7+3.4 koji je na ovoj radio slici snimio VLA. Izvor: Bhatnagar i sur., NRAO/AUI/NSF
Složena slika radio galaksije 3C321 s podacima X-zraka (obojena ljubičasto), optičkim i UV (crvena i narančasta) i radio emisijama (plava).Izvor: RTG: NASA/CXC/CfA/D.Evans i sur .; Optički/UV: NASA/STScI; Radio: NSF/VLA/CfA/D.Evans i sur., STFC/JBO/MERLIN

• Ciaccia, C. (2021, July 28). New image of Andromeda galaxy Shows scientists where stars are born in the Milky WAY’S NEIGHBOR.
• Fatigoni, S. (2021, July 23). Study of the thermal AND NONTHERMAL Emission components in M 31: THE Sardinia radio telescope view at 6.6 GHz. Astronomy & Astrophysics.
• Sci-News. (n.d.). Sardinia Telescope Captures Most Detailed Radio Image Ever Seen of Andromeda Galaxy.