• Svemir
  • Pronađen ultravrući Jupiter s možda najbrutalnijim atmosferskim uvjetima

Pronađen ultravrući Jupiter s možda najbrutalnijim atmosferskim uvjetima

Istraživači su otkrili planet koji je pet puta veći od Jupitera i kruži toliko blizu svog Sunca da njegova dnevna toplina razbija molekule na atome – što ga čini jednim od najmetalnijih planeta koji su ikada postojali (osim onih koji su zapravo napravljeni od metala, naravno).

S iznimno kratkim orbitalnim periodom od 0,67 dana (16 sati), novootkriveni ultravrući Jupiter – nazvan TOI-2109b – ima najkraći period orbite među svim poznatim ekstrasolarnim plinovitim divovima.

Ekstremni uvjeti

Naziva se “ultravrućim Jupiterom”, frazom koja opisuje plinovite divove koji kruže izuzetno blizu svojih zvijezda i imaju površinske temperature veće od 3500 stupnjeva Fahrenheita.

TOI-2109b je prvobitno identificiran NASA-inom misijom Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS).

Njegova planetarna priroda tada je potvrđena mjerenjima radijalnih brzina pomoću nekoliko zemaljskih teleskopa.

“Sve je bilo u skladu s time da je to planet i shvatili smo da imamo nešto vrlo zanimljivo i relativno rijetko”, rekao je u priopćenju Avi Shporer, znanstvenik na Kavli institutu za astrofiziku i svemirska istraživanja MIT-a i koautor istraživanja.

Planet kruži oko TOI-2109, zvijezde tipa F koja se nalazi 861 svjetlosnu godinu od nas u južnom dijelu zviježđa Herkul.

Također poznata kao TIC 392476080, zvijezda je otprilike 50% veća po veličini i masi u usporedbi sa Suncem.

Što se tiče samog TOI-2109b, planet može dostići dnevnu površinsku temperaturu od gotovo 6000 stupnjeva celzijusa, a oko svoje zvijezde okruži za samo 16 sati.

Kao što možete očekivati, promatranja su otkrila da planet ima niz ekstremnih anomalija.

Kao prvo, postaje toliko vruć da se molekule na planetu raspadaju, da bi se ponovno spojile kad padne noć. Planet također kruži prema svojoj zvijezdi relativno brzo u usporedbi s drugim vrućim Jupiterima.

Budućnost

Istraživači se sada nadaju da će im nadolazeći svemirski teleskop James Webb omogućiti proučavanje planeta dok se još više približava svom suncu. U svom radu, autori kažu da će im to ponuditi nevjerojatnu priliku da prouče “prirodu planeta u njihovom najekstremnijem stanju”.

Sudeći po njegovim svojstvima, dr. Shporer i suradnici vjeruju da je TOI-2109b u procesu ‘orbitalnog raspada’ – spiralno se uvija u svoju zvijezdu brzinom od 10 do 750 milisekundi godišnje, brže od bilo kojeg vrućeg Jupitera koji je do sada promatran.

“Za jednu ili dvije godine, ako budemo imali sreće, možda ćemo moći otkriti kako se planet približava svojoj zvijezdi”, rekao je dr. Ian Wong, astronom u NASA-inom centru za svemirske letove Goddard.

“U našem životu nećemo vidjeti kako planet pada u svoju zvijezdu. Ali dajte mu još 10 milijuna godina i ovaj planet možda neće postojati.”

Tony Tran(29. studenog, 2021.), “This bizarre hell planet might be the most brutal ever discovered,” The Byte/ futurism.com