• Svemir
  • NASA-ina letjelica poslala nove slike ogromnih oluja na Jupiteru

NASA-ina letjelica poslala nove slike ogromnih oluja na Jupiteru

Clyde-ovu pjegu, koja je otkrivena prošle godine, fotografirala je letjelica Juno. Tijekom travanjskih preleta, sonda je uslikala nove fotografija koje pokazuju širenje oluje.

Prošle je godine astronom amater Clyde Foster iz Južne Afrike otkrio oluju na Jupiter bogatu metanom. Posve slučajno, sonda Juno je dva dana kasnije napravila prelet nad tom regijom, te poslala detaljne slike olujnog područja. Sada, godinu dana kasnije, sonda Juno vratila se na tu lokaciju, poznatu kao Clyde-ova pjega, te fotografirala značajne promjene u ovoj Jupiterovoj regiji.

Sonda Juno istražuje atmosferu i magnetosferu Jupitera, te prikuplja podatke o unutarnjim promjenama plinskog diva. Automatska međuplanetarna stanica lansirana je u kolovozu 2011. godine, te do Jupiter stigla sredinom 2016. godine. Originalno je bilo planirano da će letjelica ostati operativna do 2018. no misija je već dva puta produžena, te će ostati aktivna do 2025. godine.

Clyde Foster, član Astronomskog društva Južne Afrike(eng. Astronomical Society of South Africa), prošle je godine 31. svibnja u ranojutarnjim satima promatrao Jupiter kroz teleskop s uskopojasnim metanskim filterom. Važno je napomenuti kako astronomi iz Australije, koji su nekoliko sati prije toga promatrali Jupiter, nisu primjetili novu pjegu.

Otkriće je potvrđeno sasvim slučajno zahvaljujući sondi Juno. Letjelica je bila u orbitiranju koje traje 53 dana, te u jednom naletu uslikala nekoliko uskih fotografija, koje su spojene pokrile veliko područje. Ovo je omogućilo da se pjega primjeti na fotografijama. NASA-in stručnjak Kevin M. Gill obradio je fotografije koje je uslikala kamera JunoCam na različitim udaljenostima od planeta, te pokazao kako zapravo izgleda Clyde-ova pjega.

Novo formirana regija je zapravo konvektivna oluja, te su ovakve pojave tipične za ovo Jupiterovo područje. Sličnu pjegu otkrila je sonda Juno u veljači 2018. godine. Originalno je pjega bila smještena u blizini Velike crvene pjege, što je zapravo oluja veća od Zemlje.

Nove fotografije pokazuju kako se Clyde-ova pjega udmiče od olujama podobnog područja.

Kada je sonda došla bliže regiji u kojoj se nalazi Clyde-ova pjega u travnju 2021. godine, JunoCam je uslikala fotografije koje pokazuju razvijanje oluja u regiji. Ostatak oluje promjenio je oblik u kompleksniju strukturu, koja se sada naziva presavijena filamentarna regija. Dva puta se uvećala u širini, te tri puta u dužini.

Za razliku od sličnih pojava u Jupiterovoj atmosferi koje su kratkog životnog vijeka, ova pjega ima potencijal dugog vijeka trajanja, kao i Velika crvena pjega.

Sonda Juno će zasigurno uslikati nove fotografije Clyde-ove pjege, te će NASA-ini znanstvenici u budućnosti istraživati nove oluje kako bi otkrili više karakteristika dinamične Jupiterove atmosfere.

• Greicius, T. (2021, May 18). Juno Returns to “Clyde’s Spot” on Jupiter.
• Hartono, N. (2020, July 1). “Clyde’s Spot” on Jupiter.
• India Today . (2021, May 19). Clyde’s Spot on Jupiter is extending: Here are pictures from Juno’s latest pass over.
• Kooser, A. (2021, May 19). NASA gets wild new view of distinctive ‘Clyde’s Spot’ on Jupiter.