• Svemir
  • Povijesno dostignuće slijetanja Kine na Mars – 10 stvari koje trebate znati

Povijesno dostignuće slijetanja Kine na Mars – 10 stvari koje trebate znati

Nažalost, povijesno slijetanje kineski mediji nisu emitirali u stvarnom vremenu.

Platforma za slijetanje kineske međuplanetarne stanice “Tianwen-1” uspješno je sletjela roverom “Zhurong” u ravnicu Utopija na Marsu. Tako je Kina ubrzo nakon spuštanja postala druga država na svijetu koja je uspješno isporučila automatski stroj na Crveni planet bez većih kvarova.

10 stvari koje trebate znati o kineskoj povijesnoj misiji na Mars

1.Tianwen-1 bila je prva kineska misija na Mars, pokrenuta prošlog ljeta kada su orbitalna sonda i platforma za slijetanje s roverom otišle u svemir.

2.Zadaci letjelice uključuju proučavanje sastava i strukture površine Marsa i podzemnog sloja, ionosfere, klime, kao i traženje nanosa vodenog leda.

3.Tianwen-1 ušao je u Marsovu orbitu u veljači ove godine, a nedugo nakon toga je orbitalna sonda započela svoj znanstveni program.

4.Ovo je deseto uspješno iskrcavanje na Crveni planet, ali prvo od strane države koja nije SAD. Uz današnja kineska i devet američkih slijetanja, 1971. godine sovjetski sletnik Mars 3 također je stigao na površinu Crvenog planeta, ali nije ostao operativan – nakon nekoliko sekundi rada signal je zauvijek prekinut.

Prethodne misije na Crveni planet. Možete vidjeti da je kineska misija Mars poslana na mjesto koje je u prošlosti već proučavalo nekoliko NASA-inih misija. Izvor: Wikimedia Commons

5.Nažalost, kineski mediji povijesno slijetanje nisu emitirali u stvarnom vremenu. Ranije tijekom dana nije bilo čak ni detaljnijih novosti o stanju misije.

6.Štoviše, trebalo je sat i pol nakon službenog slijetanja prije nego što su mediji poput Xinhua službeno objavili uspjeh – na razočaranje svemirskih entuzijasta. Kad ga usporedite s transparentnošću ESA-e i NASA-e, na primjer, to jednostavno ne izgleda ozbiljno.

7.Navodno je cijela operacija iskrcavanja trajala osam minuta. Za to vrijeme isprva je kapsula s platformom, koja se prethodno odvojila od orbitalne sonde, izvela aerodinamično kočenje u atmosferi, a zatim pustila padobran, pucala iz prednjeg toplinskog štita, pokrenula motore kočnog sustava, ispustila vanjski toplinski štit, a zatim je lebdila na nadmorskoj visini od oko 70 metara od Marsa, prije nego što je meko sletjela pomoću lidara i kamera.

Ilustracija koja prikazuje postupak slijetanja koji je izvela kineska svemirska letjelica Mars. Izvor: CNSA

8.Sad kad je spust završen, nadam se da će Kinezi biti više otvoreni. Podsjećam čitatelje da slijetanje “Chang’e 5” na Mjesec u prosincu također nije emitirano u stvarnom vremenu, ali nekoliko sati kasnije kineska svemirska agencija objavila je detaljne videozapise i fotografije. Nadamo se da ćemo redovito dobivati ažuriranja kineske misije Mars, baš kao što dobivamo i od NASA-e.

9.Rover Tianwen-1 nedavno je dobio ime Zhurong u čast boga vatre. Ima masu od 240 kg i opremljen je brojnim znanstvenim instrumentima: dvije optičke i jedna multispektralna kamera i radari, magnetometri, meteorološka stanica i spektralni analizator tla, uključujući i laser.

10.Letjelicu će napajati četiri solarna panela, a sa Zemljom će komunicirati orbitalnom sondom. Procijenjeno vrijeme rada rovera je 90 marsovskih dana, iako možemo očekivati da će se to produžiti ako se ne pojave problemi.

• Myers, S., & Chang, K. (2021, May 14). China’s Mars rover mission lands on the red planet.
• O’Callaghan, J. (2021, May 14). China lands TIANWEN-1 rover on Mars in a major first for the country.
• Woo, R. (2021, May 15). China completes historic Mars spacecraft landing.
• Xinhua. (n.d.). China’s probe lands on Mars.