Otkriveno devet novih vrućih Jupitera

U sklopu NASA-ine misije istraživanja tranzitnih egzoplaneta (Transiting Exoplanet Survey Satellite ili TESS), međunarodni tim astronoma došao je do otkrića devet novih egzoplaneta, poznatih kao “vrući Jupiteri“. Jedan od ovih nedavno otkrivenih svjetova posjeduje gotovo četverostruku masu Jupitera. Ova izuzetna novost objavljena je u znanstvenom radu 11. siječnja na otvorenom serveru arXiv.

TESS provodi opsežnu analizu oko 200.000 najsvjetlijih zvijezda u blizini Sunca, sa svrhom identificiranja tranzitnih egzoplaneta, koje uključuju raznolikost od malih, stjenovitih planeta do velikih plinovitih divova. Do sada, TESS je identificirao više od 7.000 potencijalnih kandidata za egzoplanete (TESS Objekti od interesa, ili TOI), od kojih je 415 već potvrđeno.

Skupina astronoma, pod vodstvom Jacka Schultea sa Sveučilišta u Michiganu, potvrdila je otkriće devet novih planeta koje je nadgledala NASA-ina misija TESS. Ova ekipa stručnjaka izvijestila je o uspješnoj detekciji signala tranzita, zabilježenih u svjetlosnim krivuljama devet udaljenih zvijezda. Dodatna potvrda planetarne prirode ovih signala dobivena je kroz niz kasnijih opažanja, koristeći zemaljske teleskope i spektroskopske metode

“U ovome radu predstavljamo devet novootkrivenih vrućih Jupitera, koje je identificirala NASA-ina misija TESS, kao dio našeg kontinuiranog nastojanja za otkrivanjem i karakterizacijom svih vrućih Jupitera koji orbitiraju oko FGK zvijezda svjetlosnog intenziteta većeg od G = 12,5 mag,” napisali su istraživači.

Novootkrivene egzoplanete, označene kao TOI-1855 b, TOI-2107 b, TOI-2368 b, TOI-3321 b, TOI-3894 b, TOI-3919 b, TOI-4153 b, TOI-5232 b i TOI-5301 b, u velikoj su mjeri slične Jupiteru po veličini, no mase im variraju od 0,55 do 3,88 Jupiterovih masa. Najteži među njima je TOI-3919 b, dok je po veličini najistaknutiji TOI-1855 b, s radijusom od otprilike 1,65 Jupiterovih radijusa.

Svi novo otkriveni planeti imaju orbitalne periode kraće od osam dana, a njihove ravnotežne temperature kreću se u rasponu od 1.000 do 1.772 kelvina. Najtopliji od devet egzoplaneta je TOI-5232 b.

Zbog svojih karakteristika, ovi svjetovi klasificirani su kao vrući Jupiteri. Ovi planeti su u svojim karakteristikama slični Jupiteru, ali ih odlikuju orbitalni periodi kraći od 10 dana i visoke površinske temperature, budući da se nalaze u bliskim orbitama oko svojih zvijezda. Posebno je zanimljivo da TOI-3919 b i TOI-5301 b pokazuju izrazite orbitalne ekscentričnosti – sa vrijednostima od 0,26, odnosno 0,33. Prema autorima istraživanja, to upućuje na to da su ovi planeti možda prošli kroz proces migracije uzrokovane visoko ekscentričnim plimnim utjecajima.

Kada je riječ o zvijezdama domaćinima ovih novootkrivenih egzoplaneta, njihovi radijusi variraju od 0,84 do 2,19 solarnih radijusa, a njihove mase su između 0,9 i 1,57 solarnih masa. Procjenjuje se da su dvije najstarije od ovih zvijezda stare oko 8 milijardi godina. Te zvijezde nalaze se na udaljenostima između 576 i 1.985 svjetlosnih godina. Znanstvenici naglašavaju kako bi ova najnovija otkrića mogla bitno doprinijeti produbljivanju našeg razumijevanja procesa nastanka i evolucije vrućih Jupitera.