Znanost

Otkrivanje tajni dinosaura s najduljim vratom

Ilustracija Mamenchisaurusa. Zasluge: Sergey Krasovskiy.

Čudan sauropodski dinosaur poznat kao Mamenchisaurus sinocanadorum, koji je živio na području današnje Kine prije otprilike 160 milijuna godina tijekom kasne jure, mogao je imati najduži vrat od svih poznatih dinosaura. Sauropodi su poznati po svojim izduženim vratovima, ali vrat ove vrste, dug do 15 metara, bio je iznimno dug. Unatoč svom rekordnom vratu, Mamenchisaurus sinocanadorum nije bio najveći dinosaur zbog svojeg relativno malog tijela i repa.

Funkcija dugog vrata Mamenchisaurusa

Istraživači su i dalje zbunjeni iznimno dugim vratom Mamenchisaurus sinocanadoruma i nastoje shvatiti njegovu funkciju. Profesor Paul Barrett, poznati stručnjak za dinosaure u “Natural History Museum” i suradnik u istraživanju, predlaže da je produženi vrat mogao imati različite uloge, kao što su poboljšanje prehrambenih sposobnosti, služenje kao sredstvo seksualnog prikaza ili čak sudjelovanje u borbi vratovima među mužjacima koji se bore za partnerice i teritorije.

Sauropodi i njihove prehrambene strategije

Sauropodi, skupina velikih biljojednih dinosaura karakteriziranih dugim vratovima i repovima, uključuju poznate vrste poput Diplodokusa, Brachiosaurusa i Patagotitana. Pretpostavlja se da je razvoj njihovih produljenih vratova bio sastavni dio njihove prehrambene strategije, omogućavajući im da unesu značajne količine hrane u svojoj neposrednoj okolini, smanjujući utrošak energije na kretanje.

Neodgovorena pitanja o Mamenchisaurus sinocanadorumu

Istraživači još uvijek nisu sigurni kako su neobični proporcije Mamenchisaurus sinocanadoruma utjecale na njegovo svakodnevno funkcioniranje. Njegov dugi vrat zahtijevao bi značajnu mišićnu podršku, a ostaju pitanja o tome kako je efikasno disao. To bi potencijalno moglo podržati teoriju da su ovi dugi vratovi bili seksualno odabrana značajka, gdje su se samo najsnažniji i najprikladniji dinosauri sposobni držati ove ogromne vratove u impresivnim prikazima mogli spariti.

Procjena dužine vrata kroz usporednu analizu

Otkriven je samo jedan nepotpun primjerak Mamenchisaurus sinocanadoruma, što znanstvenicima otežava određivanje njegove ukupne veličine. Međutim, otkriće novog divovskog sauropoda u Kini pod nazivom Xinjiangtitan, koji je imao potpuni vrat, omogućilo je istraživačima usporedbu nepotpunih fosila Mamenchisaurus sinocanadoruma i procjenu dužine njegovog vrata. Mjerajući kralješke oba dinosaura i izračunavajući razlike, mogli su procijeniti dužinu vrata Mamenchisaurus sinocanadoruma.

Značaj fosila sauropoda iz Kine

Fosili Mamenchisaurus sinocanadoruma pronađeni su u formaciji Shishugou u sjeverozapadnoj Kini, bogatom nalazištu fosila kralježnjaka koji datiraju iz srednjeg i kasnog jurskog razdoblja. Otkako su mamenchisauri prvi puta otkriveni 1950-ih godina, znanstvenici su iskopali i druge slične primjerke, što je dovelo do ponovne procjene te skupine i njihovog odnosa s drugim vrstama. Istraživači surađuju s kolegama u Kini kako bi proučili ove primjerke koristeći moderne metode i nova saznanja o sauropodima, u konačnici se nadajući da će saznati više o ovim fascinantnim dinosaurima i njihovoj globalnoj distribuciji.

Ilustracija: Sergey Krasovskiy.