Astronomija

Novi dokazi postojanja Planeta Devet?

Umjetnička ilustracija potencijalnog devetog planeta koji kruži daleko od našeg Sunca. Izvor: solarsystem.nasa.gov.

Gravitacijsko djelovanje ‘Planeta Deveta’ objasnilo bi neobične orbite transneptunskih objekata, a novi dokazi dovode nas bliže potvrdi hipoteze.

Samo hipoteza – ili?

Znanstvenici smatraju da postoji neotkriveni planet izvan orbite Plutona. Ovaj hipotetski svijet, nazvan Planet devet, trebao bi biti otprilike pet puta veći od Zemlje i kružiti oko Sunca u visoko eliptičnoj orbiti. Do sada planet postoji samo u teoriji, jer nisu pronađeni uvjerljivi dokazi koji bi poduprli njegovo postojanje. Međutim, znanstvenici kažu da bi međuzvjezdani objekt – poznat kao CNEOS 14 – koji je udario u naš planet 2014. godine mogao pružiti konačan dokaz koji trebamo da dokažemo da Planet Devet postoji.

Planet nine (©Caltech)
Predložena orbita hipotetskog ‘Planeta Devet’ koja objašnjava iskrivljene orbite transneptunskih objekata (©Caltech).

Međuzvjezdani objekt velike brzine

Objekt – vjerojatno ne veći od jednog metra – pao je u Tihi ocean 2014. godine, a prije godinu dana identificirali su ga harvardski astronom profesor Abi Loeb i njegov student Amir Siraj, koristeći podatke koje je prikupila NASA. Profesor Loeb objašnjava da je ovaj objekt od velike važnosti, te je osnovao ekspediciju u pokušaju da istraži dno oceana i izvuče njegove fragmente.

‘Misterij’ hipotetskog Planeta Devet

Rekonstrukcija putanje

Velika brzina – od 60 km/s – navela je stručnjake da posumnjaju da potječe iz dalekog zvjezdanog sustava. Kako bi otkrili je li takav objekt došao iz drugog Sunčevog sustava najprije moraju isključiti da se objekt ubrzao uz pomoć gravitacije jednog od planeta našeg Sunčevog sustava. To mogu učiniti tako da rekonstruiraju njegovu putanju i vide da nije prošao blizu niti jednog od naših ‘poznatih’ planeta Sunčevog sustava. Ali što ako je zanimljivi objekt bio u interakciji s još uvijek nepoznatim planetom – tj. Planetom Devet?

Upravo to su pitali istraživači Héctor Socas-Navarro i Ignacio Trujillo Cabrera s Instituta de Astrofísica de Canarias. Potraga za odgovorom na ovo pitanje potaknula je novu liniju istraživanja. Kako bi riješili misterij izveli su nekoliko simulacija rekonstruirajući putanju objekta kroz naš Sunčev sustav te otkrili tri nevjerojatne anomalije.

Otkriven novi transneptunski objekt

Anomalije u prilog tezi o ‘Planetu Devet’

Na njihovo iznenađenje otkrili su da kombinacijom triju anomalija dolaze do dva neobična scenarija – ili postoji nešto potpuno čudno čega nismo svjesni u međuzvjezdanim objektima ili pak postoji 99.9% šanse da masivni planet postoji u najudaljenijim područjima našeg Sunčevog sustava. Na temelju svojih simulacija istraživači vjeruju da bi objekt poznat kao CNEOS14 bio skrenut prema našem smjeru zbog divovskog, nepoznatog objekta u vanjskom Sunčevom sustavu – vjerojatno hipotetskog ‘Planeta Devet’ – prije otprilike 30 do 60 godina.

Umjetnička ilustracija potencijalnog devetog planeta (‘Planet Devet’) koji kruži daleko oko našeg Sunca (©NASA).

Potraga se nastavlja

Istraživač Trujillo Cabrera objašnjava da bismo, ako su njihovi izračuni točni, mogli rekonstrukcijom putanje CNEOS14 otkriti gdje se ‘Planeta Devet’ skriva. Na temelju njihovih proračuna, zagonetni svijet bio bi vrlo blizu točke na nebu gdje se sastaju sazviježđa Ovna, Bika i Kita. Međutim, zasad su znanstvenici oprezni i objašnjavaju da je hipoteza iznesena u njihovoj studiji u ovom trenutku samo nagađanje – doduše dobro utemeljeno.

Potraga za ‘Planetom Devet’