Astronomija

Nevjerojatno: Astronomi otkrili najudaljeniji brzi radio izboj dosad

Prije osam milijardi godina, u jednoj dalekoj galaksiji dogodila se nevjerojatna eksplozija, poslavši iznimno moćan val radio frekvencija kroz svemir. Taj signal je konačno stigao na Zemlju 10. lipnja prošle godine, a iako je trajao manje od tisućinke sekunde, radio teleskop u Australiji uspio ga je uhvatiti.

Ovaj svemirski bljesak predstavlja brzi radio izboj (Na Engleskom Fast Radio Burst ili FRB) , fenomen koji je prvi put otkriven 2007. godine, a čija priroda i dalje ostaje nedovoljno razumljena. Astronomi su u četvrtak objavili kako je ovaj specifični brzi radio izboj bio snažniji i došao iz puno udaljenijeg kraja svemira od svih dosad zabilježenih, putujući osam milijardi svjetlosnih godina, u vrijeme kada je svemir bio manje od polovice svoje sadašnje starosti.

Točan uzrok brzih radio izboja ostaje jedna od najvećih misterija astronomije. Postojale su rane špekulacije kako bi mogli biti radio komunikacije koje šalju izvanzemaljske civilizacije, posebno zato što se neki od signala ponavljaju.

Međutim, znanstvenici danas smatraju kako su najizgledniji izvor brzih radio izboja udaljene mrtve zvijezde poznate kao magnetari, koje su najmagnetičniji objekti u svemiru.

Nevjerovatno otkriće

Ryan Shannon, astrofizičar sa Sveučilišta Swinburne u Australiji, izjavio je za AFP da je bilo “nevjerovatno” što je radio teleskop ASKAP u Zapadnoj Australiji uspio zabilježiti brzi radio izboj prošle godine.

“Sretni smo što smo baš u tom trenutku promatrali taj mali dio neba, tisućinku sekunde nakon što je puls proputovao osam milijardi godina, kako bismo ga uhvatili”, rekao je Shannon, autor studije objavljene u časopisu Science.

Ovaj brzi radio izboj lako je nadmašio prethodnog rekordera, koji je dolazio iz područja udaljenog oko pet milijardi svjetlosnih godina. Puls je bio toliko moćan da je u manje od milisekunde oslobodio toliko energije koliko Sunce emitira tijekom 30 godina.

Shannon navodi da bi na nebu svaki dan moglo biti stotine tisuća brzih radio izboja. No, do sada je otkriveno tek oko tisuću, a znanstvenici su uspjeli odrediti izvor samo za 50 njih, što je ključno za njihovo razumijevanje. Kako bi saznali odakle dolazi najnoviji brzi radio izboj, imenovan “BRB 20220610A”, istraživači su se obratili Very Large Teleskop-u u Čileu.

Otkrili su da signal potječe iz izuzetno gusto naseljene galaksije koja se možda spajala s jednom ili dvije druge galaksije, što bi moglo objasniti nastanak ovog neobičnog događaja.

Shannon ističe da je to zasad samo “najbolja pretpostavka” tima. Brzi radio izboji su zabilježeni i iz neočekivanih mjesta, uključujući našu vlastitu galaksiju, Mliječni put, pa “još uvijek nismo sigurni” što ih uzrokuje, kaže on.

Osim pokušaja razotkrivanja tajni brzih radio izboja, znanstvenici se nadaju kako će ih moći koristiti kao alat za rasvjetljavanje još jedne misterije svemira. Samo pet posto svemira sačinjava normalna materija – ona iz koje je sve što vidimo napravljeno – dok se za ostatak vjeruje da se sastoji od slabo razumljive tamne materije i tamne energije.

Međutim, kada astronomi zbroje sve zvijеzde i galaksije u svemiru, više od polovice te normalne materije “nedostaje”, kaže Shannon.

Znanstvenici vjeruju da se ta nedostajuća materija prostire u tankim filamentima koji povezuju galaksije, čineći tzv. kozmičku mrežu, ali je toliko razrijeđena da je trenutačni teleskopi ne mogu vidjeti. To je područje gdje brzi radio izboji dolaze do izražaja.

Oni su “obojani potpisom svih plinova kroz koje prolaze”, kaže Shannon. Neke valne duljine brzih radio izboja se blago usporavaju prilikom prolaska kroz ovu tvar, što znanstvenicima daje način za mjerenje. To bi im moglo omogućiti izračunavanje koliko ima materije u kozmičkoj mreži, a time i ukupne mase svemira.

Što se tiče rekordnog brzog radio izboja, Shannon kaže da je tim primijetio signale “dodatnih materijala” kroz koje je izboj prošao na svom putovanju kroz svemir. No, kako bi se ove informacije iskoristile za točno mjerenje mase svemira, vjerojatno će biti potrebno promatrati stotine drugih brzih radio izboja, dodaje.

S obzirom na to da se uskoro očekuje puštanje u pogon znatno naprednijih radio teleskopa, astronomi se nadaju da će to uskoro biti moguće.