Neobično izdužen objekt projurio kraj Zemlje

Prikaz šest radarskih slika objekta 2011 AG5 u trenutku kada se asteroid približio Zemlji 3. veljače 2023. godine – riječ je o jednom od najizduženijih ikada otkrivenih asteroida (©NASA/JPL-Caltech).

Astronomi su ‘gledali’ masivni objekt dug 500 i širok 150 metara kako juri pokraj Zemlje zahvaljujući Goldstone Solar System radaru.

Svemirski objekti

Našim Sunčevim sustavom kruže nebrojeni objekti – asteroidi, kometi, a ima i onih koji dolaze iz zvjezdanih sustava stranih našem. Neki su čudnog oblika, a drugi su iznimno tanki. To nam govori da je naš solarni sustav izuzetno dinamično mjesto i da o njemu moramo još puno naučiti. Nedavno su astronomi upotrijebili Goldstone Solar System radar kako bi špijunirali objekt čudnog izgleda koji je proletio pored našeg planeta. 70-metarska antena ovog radara djeluje u sklopu kalifornijskog projekta DSN (Deep Space Network).

Asteroid umalo ‘progutao’ NASA-inu letjelicu

2011 AG5

Asteroid – više od tri puta duži od svoje širine – proletio je pored Zemlje 3. veljače na udaljenosti od 1.8 milijuna kilometara, odnosno nešto manje od pet udaljenosti od Mjeseca i Zemlje. Nikada nije postojao rizik da objekt udari u planet. Ipak, stručnjaci su pomno pratili njegovu putanju, nadajući se da će saznati više o njegovoj veličini, periodu rotacije, površinskim značajkama i, što je još važnije, njegovom obliku.

Detaljna promatranja pružila su astronomima priliku da ‘špijuniraju’ asteroid iz neposredne blizine po prvi put otkako je otkriven 2011. godine. Otkriveno je da je objekt čudnog oblika, dug nekih 500 metara i širok oko 150 metara. Stručnjaci su pojasnili da je ovo najizduženiji od više od 1040 Zemlji-bliskih-objekata (NEO ili Near-Earth Objects) koje je promatrao radar.

NASA obranu od asteroida postavila kao prioritet

Što su astronomi otkrili?

Astronomi su promatrali neobičan izduženi objekt između 29. siječnja i 4. veljače 2023. godine i snimili razne zanimljive detalje. Tako su, primjerice, uočili široki konkavitet prisutan u jednoj od dviju polutki masivnog svemirskog kamena. Radarska promatranja također su otkrila jasnu razliku u boji, sa suptilnim osvijetljenim i tamnim područjima koja vjerojatno upućuju na različite površinske značajke promjera nekoliko metara.

Komet K2 prošao je pokraj Zemlje

Stručnjaci kažu da bi objekt – kad bi ga promatrali ljudske oči – sličio ogromnom komadu tamnog ugljena. Nove opservacije omogućile su stručnjacima da potvrde da asteroid ima sporu brzinu rotacije, kojoj je potrebno otprilike devet sati da dovrši puni krug.

Novootkriven komet prolazi jednom u 50.000 godina, uskoro vidljiv golim okom