Astronomija

Novootkriven komet prolazi jednom u 50.000 godina, uskoro vidljiv golim okom

Komet. Izvor: Depositphotos.com.

Novootkriveni komet po imenu C/2022 E3 (ZTF) bit će vidljiv golim okom dok leti između Zemlje i Sunca u nadolazećim tjednima. Riječ je o prvom preletu u više od 50.000 godina.

Komet C/2022 E3 (ZTF)

C/2022 E3 (ZTF) prvi put su uočili astronomi sa Zwicky Transient Facility, još u ožujku 2022. kada je prolazio blizu Jupitera. Nakon što je preletio ledene predjele Sunčevog sustava, komet će se polako približavati Suncu do 12. siječnja, a najbliže Zemlji proći će 2. veljače. Komet će se moći promatrati dalekozorom, a najvjerojatnije i golim okom, ako se odmaknemo od gradskih svjetala.

Komet će “biti najsjajniji kada bude najbliži Zemlji”, objašnjava Thomas Prince, profesor fizike na Kalifornijskom institutu za tehnologiju koji radi u Zwicky Transient Facilityju. C/2022 E3 (ZTF) sastoji se od leda i prašine, a iza sebe ostavlja zelenkasti trag. Promjera je oko jednog kilometra, tvrdi Nicolas Biver, astrofizičar s Pariške zvjezdarnice. To znači da je riječ o manjem kometu od Neowise-a, posljednjeg kometa kojeg smo mogli promatrati golim okom dok je prolazio pored zemlje prije gotovo tri godine.

Evo koji će kometi biti vidljivi na nebu u 2023.

Najbolje vidljiv krajem siječnja

Komet će biti najsjaniji početkom veljače, no puni Mjesec mogao bi otežati pogled. Na sjevernoj hemisferi stoga bi trebalo pričekati posljednji tjedan siječnja kada će komet prolaziti između Malog i Velikog medvjeda. “Također bismo mogli dobiti iznenađenje jer bi objekt mogao biti dvostruko svjetliji od očekivanog”, dodaje Biver. Druga prilika za promatranje je oko 10. veljače kada C/2022 E3 (ZTF) prolazi pored Marsa.

C/2022 E3 (ZTF) došao je iz Oortovog oblaka, doma ledenih objekata koji okružuju Sunčev sustav. Veći dio svog životnog vijeka proveo je na udaljenost “najmanje 2500 puta od Sunca do Zemlje”, objašnjava Prince. Posljednji put je prošao pored Zemlje tijekom gornjeg paleolitika. C/2022 E3 (ZTF) ponovno će posjetiti Sunčev sustav kroz 50.000 godina, međutim, prema Biveru, nije isključeno da će nakon ovog prolaza komet biti “trajno izbačen iz Sunčevog sustava.”

Snimljena erupcija vulkana na kometu

James Webb proučavat će sastav kometa

Svemirski teleskop James Webb proučavat će sastav kometa dok prolazi kroz Sunčev sustav, navodi Biver. Što je komet bliži Zemlji, teleskopima je lakše izmjeriti njegov sastav.

Komet će nam dati važne “informacije o objektima u Sunčevom sustavu koji se nalaze daleko od planeta”, zaključuje Biver.

Komet K2 prošao je pokraj Zemlje