Naučite kako se orijentirati na noćnom nebu

Naučite pronaći jednu od najpoznatijih kozmičkih figura na nebu.

Jedno od najvažnijih pitanja koje ljubitelji astronomije obično postavljaju je sljedeće: kako se naučiti orijentirati nebom?

Odgovor je jednostavan: postupno! Prvo, morate naučiti kako pronaći najsjajnije zvijezde na nebu i naučiti njihova imena. Zatim prijeđite s pojedinih zvijezda na skupine zvijezda i naučite mjesta i imena najsvjetlijih i najizraženijih dizajna zvijezda. Nakon toga možete početi raditi sa zvjezdanom mapom.

Bez poznavanja mjesta najsjajnijih zvijezda na nebu, teško je naučiti nebesku orijentaciju pomoću karata (osim ako nije planisfera) – jednostavno nemate orijentire na nebu za usporedbu s onim što je prikazano u atlasu.

Potražite i pronađite Ljetni trokut

Trebali biste započeti s najjednostavnijim zapažanjima. Sljedeće lijepe večeri izađite vani, okrenite se prema jugu i pogledajte gore.

Možete se zapitati: gdje je zapravo jug? Jug je na strani Sunca u vašem području oko podneva.

Dakle, nakon početka večernjeg sumraka, stanite okrenuti prema jugu i dignite glavu. Visoko na nebu vidjet ćete veliki trokut koji čine tri sjajne zvijezde. Ovo je Ljetni trokut.

Najsjajnija zvijezda čini gornji desni vrh trokuta. Primijetit ćete to i na relativno sumračnom nebu. Ovo je Vega, najsjajnija zvijezda na sjevernoj hemisferi nebeske sfere nakon Arkturusa.

Slike tri zvijezde koje čine Ljetni trokut. Izvor: Rogelio Bernal Andreo (boje dubokog neba) / NASA

Zvijezda Deneb tvori gornji lijevi vrh. Mnogo je prigušenija od Vege, ali i dalje jedna od najsjajnijih zvijezda na noćnom nebu. Napokon, treća zvijezda, Altair, nalazi se ispod ove dvije zvijezde. Što se tiče svjetline, zauzima međupoložaj između Deneba i Vege.

Ljetni trokut jedna je od najpoznatijih zvijezdanih figura na našem nebu. Kao što naziv govori, najbolje ga je promatrati ljeti i djelomično u jesen, kada je trokut navečer visoko na južnoj strani neba.

Vjerojatno ste primijetili da sam Ljetni trokut nazvao figurom, ali nikada ga nisam nazvao zviježđem – jer to nije zviježđe, već asterizam.

Zvijezde koje čine trokut pripadaju trima različitim zviježđima. Vega vodi malo sazviježđe Lyra, Deneb je dio vrlo lijepog i izražajnog sazviježđa Labud, a Altair je glavna zvijezda sazviježđa Aquilla.

Sva su tri zviježđa savršeno vidljiva na prigradskom nebu u tamnim kolovoškim ili rujanskim noćima.

Slika: Tri zvijezde i njihova zviježđa.Izvor: Starwalk

Zašto je važno znati gdje se nalazi trokut?

Polazeći od toga, možete proučavati sva ljetna zviježđa jedno po jedno. Štoviše, Mliječni put prolazi kroz Ljetni trokut. Dakle, zvijezda Deneb leži u samoj sredini.

Pronašavši trokut na nebu, automatski ćete pronaći položaj naše Galaksije i uvijek ćete znati gdje se nalazi.

Ako imate teleskop ili bilo koji drugi instrument za promatranje, možete početi tražiti nevjerojatne nebeske atrakcije unutar i uz rubove Ljetnog trokuta. Uz odgovarajuću opremu možete pronaći difuzne maglice, otvorena i kuglasta jata zvijezda i raznovrsne zvijezde.

• Byrd, D. (2020, July 14). Find the Summer Triangle: Astronomy Essentials. EarthSky.
• McClure, B. (2021, June 4). Come to know the Summer Triangle: Tonight. EarthSky.
• NASA. (n.d.). Spot the Stars of the Summer Triangle.
• Rao, J. (2019, September 10). Why Do We Call It the ‘Summer’ Triangle? Space.com.