NASA odgađa let helikoptera “Ingenuity” na Marsu

NASA-in helikopter "Ingenuity". Izvor: NASA/JPL-Caltech/ASU

NASA je za barem nekoliko dana odgodila prvi let svog mini helikoptera na Marsu nakon što se pojavio mogući tehnološki problem tijekom testiranja njegovih rotora, objavila je u subotu američka svemirska agencija NASA.

Prvi let helikoptera na drugom planetu

Putovanje Ingenuityja, bit će prvi kontrolirani let s motorom ikad, na drugom planetu. Bio je zakazan za danas (nedjelja 11.4.2021.), ali je na čekanju barem do 14. travnja zbog tehničkih ispitivanja.

Ispitivanje brzine rotora helikoptera od 1,8 kilograma u petak, završilo je ranije nego što se očekivalo zbog upozorenja o potencijalnom problemu. “Helikopterski tim pregledava telemetriju kako bi dijagnosticirao i razumio problem”, navodi NASA u priopćenju. “Nakon toga kreće test pune brzine.”

Izvor: NASA/JPL-CALTECH/AFP

NASA je primijetila da je helikopter “siguran i zdrav” te da podatke šalje natrag na Zemlju. U početku je plan za nedjelju bio da Ingenuity leti 30 sekundi kako bi fotografirao rover Perseverance, koji se 18. veljače spustio na Mars s helikopterom na donjoj strani.

NASA operaciju helikoptera naziva vrlo rizičnom bez presedana, ali kaže da bi mogla prikupiti neprocjenjive podatke o uvjetima na Marsu. Let je pravi izazov jer je zrak na Marsu tako rijedak – manje od jedan posto tlaka Zemljine atmosfere.

Let helikoptera na Marsu mnogo je izazovniji od zemaljskog leta

To znači da Ingenuity mora vrtjeti lopatice rotora mnogo brže nego na Zemlji kako bi mogao letjeti. Nakon leta, Ingenuity će poslati tehničke podatke Perseveranceu o tome što je radio, a ti će se podaci zatim poslati natrag na Zemlju.

To će uključivati ​​crno-bijelu fotografiju marsovske površine za koju je Ingenuity programiran da je snimi tijekom leta. Dan kasnije, nakon što se baterije ponovno napune, Ingenuity će poslati još jednu fotografiju marsovskog horizonta – u boji, snimljenu drugim fotoaparatom.

Ako let uspije, NASA planira još jedan ne više od četiri dana kasnije, a zatim čak pet sukcesivnih tijekom mjeseca. NASA se nada da će se helikopter podići pet metara (16 stopa), a zatim pomaknuti bočno.

Misija će biti crvenoplanetski ekvivalent prvog leta na Zemlji braće Wright 1903. u Kitty Hawku, Sjevernoj Karolini. Komad tkanine iz tog aviona nalazi se na Ingenuityju u čast tog podviga.

Bartels M. (11.4.2021.), NASA delays Mars helicopter Ingenuity’s 1st flight to April 14, Space.com