Jeste li znali?

Zašto je važan krater na Marsu nazvan po mjestu u BiH?

Nakon uspješnog slijetanja Rovera Perseverance na Mars od strane NASA-e, kreću pripreme za nastavak misije i znanstvena istraživanja.

Da podsjetimo, NASA je spustila Rover Perseverance u krater imena Jezero, koji je, kako su pokazala istaživanja, nekada bio ispunjen vodom. Navedeni krater je, prema znanstvenicima, najizglednije mjesto na kojem bi se mogli pronaći dokazi da je život nekada postojao na Crvenom planetu.

Zašto je krater nazvan po mjestu u Bosni i Hercegovini?

Krater Jezero ime je dobio  po mjestu u srednjoj Bosni od 1100 stanovnika, smještenog u blizini Jajca i Mrkonjić grada. Ime mu je dodjelila Međunarodna astronomska unija 2007. godine. Ako ste gledali slijetanje uživo, mogli ste primjetiti da su komentatori imali povećih problema sa pravilnim izgovaranjem imena. Takvo ime mu je dano jer postoji  sličnost između kratera i Plivskog jezera u mjestu Jezera. Naime, znanstvenici smatraju da je krater Jezero nekada davno bio napajan vodom iz nekoliko tekućica na Marsu,te imao formu jezera. Plivsko jezero također je nastalo napajanjem tekućica, pretežno iz rijeke Plive, te nekoliko manjih potoka.

Plivsko Jezero, BiH.
Autor: Amir Bašimamović Photography

Dodatno, u blizini Kratera Jezero nalaze se i Dolina Neretvne, Une, Save i Plive, nekadašnji ostaci korita rijeka koje su tekle na Marsu, nazvane prema rijekama u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj. Stanovnici mjesta Jezera i okolice nadaju se kako će nazivanje ovog važnog kratera na Marsu po njihovom mjestu donijeti samo boljitak, te da će im pomoći u turističkom profiliranju i brandingu.

“Kada sam prvi put čuo na TV-u da je NASA nazvala krater na mjesecu po našem mjestu, iznenadio sam se, i pomislio i da će nas pogoditi nešto dobro, ovih zadnjih godina sve nešto loše, možda i mi krenemo nekim putem prema naprijed”
Milan Kontanjac, prenosi AP.

Također, lokalni mještani nadaju se kako će ovo nazivanje po njihovom mjestu pokrenuti i određene znanstvene i tehnološke promjene i napredak, kako bi se mjesto i okolica mogli brže i bolje razvijati.

Na području Krater jezera znanstvenici vjeruju da je postojala lepezasta delta, slična onoj rijeke Nil u Sredozemno more. NASA vjeruje kako  na tom području ima najviše šanse za pronalazak dokaza o nekadašnjem postojanju života, jer će Rover Perseverance istraživati sedimentne naslage nekadašnjeg dna jezera. Ako usporedimo sa Zemljom, upravo na takvim mjestima pronalazimo puno ostataka mikroorganizama, koji se talože na dnu, zbog toga što ih donese rijeka.

Krater Jezero i područje na kojem djeluje Rover Perseverance. Izvor:NASA

Nadalje, Marsovu atmosferu istraživati će mini-helikopter Ingenuity, kako bi ustanovio postoji li mogućnost letova na susjednom planetu zbog njegove tanke atmosfere. Više o tome možete pročitati ovdje.

Interaktivnu kartu cijelog područja slijetanja i istraživanja možete pogledati ovdje. Prikupljanje i analiza podataka tek počinje, te je plan da Perseverance najzanimljive uzorke stavi u malene posude, kako bi ih NASA i ESA(Europska svemirska agencija) pokupile negdje u 2030-ima. Zasigurno ćemo još puno čuti o ovoj iznimno važnoj misiji.

Arij Limam(2021) CGTN