Astronomija

Mlade zvijezde u srcu Mliječne staze iznenadile astronome

U revolucionarnom istraživanju koje mijenja pogled na središte naše galaksije, znanstvenici sa Sveučilišta u Lundu, koristeći se podacima dobivenim sa snažnog 10-metarskog teleskopa na Havajima, otkrili su tri mlade zvijezde u središtu Mliječne staze. Ovo otkriće, koje otkriva neobično mladu dob zvijezda i njihov nekonvencionalni kemijski sastav, pruža novi uvid u strukturu i dinamiku naše galaksije.

Znanstveni rad objavljen u The Astrophysical Journal Letters, ovo istraživanje se bavilo proučavanjem skupine zvijezda unutar nuklearnog zvjezdanog skupa, ključnog za razumijevanje središnje strukture Mliječne staze. Ove zvijezde predstavljaju poseban izazov za istraživače, budući da se nalaze na velikoj udaljenosti od našeg solarnog sustava i skrivene su iza gustih oblaka prašine i plina, što znatno otežava njihovo promatranje i analizu.

Ranije hipoteze su sugerirale da bi ove zvijezde mogle biti neočekivano mlade, što je sada potvrđeno detaljnim analizama. “Utvrđeno je da su ove tri zvijezde relativno mlade, u dobi od 100 milijuna do 1 milijarde godina. Ovo je mlado s obzirom na astronomsku skalu, posebno u usporedbi sa sunčevom dobi od 4,6 milijardi godina,” izjavila je Rebecca Forsberg, voditeljica istraživačkog tima na Sveučilištu u Lundu.

U ovom drevnom sektoru Mliječne staze odvija se aktivno formiranje zvijezda

Nalazi potiču nova razmišljanja o nuklearnom zvjezdanom skupu, koji se do sada smatrao pretežno starim dijelom galaksije. Međutim, prisutnost mladih zvijezda upućuje na to da se i u ovom drevnom sektoru Mliječne staze odvija aktivno formiranje zvijezda. Proces datiranja zvijezda na udaljenosti od 25.000 svjetlosnih godina od Zemlje, međutim, predstavlja složen znanstveni zadatak.

Korištenjem sofisticiranih podataka s teleskopa Keck II, jednog od najvećih na svijetu s ogledalom promjera 10 metara, istraživači su analizirali količinu željeza u zvijezdama. Ovaj element igra ključnu ulogu u praćenju evolucijskog razvoja galaksije, budući da se očekuje da mlađe zvijezde sadrže veću količinu teških elemenata. Infracrvena spektroskopija, koja omogućava bolji prodor kroz gusto prašnjave regije galaksije, otkrila je značajne varijacije u količini željeza, što upućuje na nehomogenost u unutrašnjosti galaksije.

Brian Thorsbro, član istraživačkog tima, naglasio je značaj ovog otkrića: “Različite razine željeza unutar ovih zvijezda mogu ukazivati na izuzetnu neujednačenost unutarnjih dijelova galaksije, što nam pruža novi uvid u strukturu središta galaksije i karakteristike ranih faza svemira.”

Rezultati ovog istraživanja otvaraju put za daljnja istraživanja srca Mliječne staze te pridonose razvoju modela i simulacija formiranja galaksija i zvijezda.

Forsberg je zaključila: “Izuzetno je uzbudljivo što sada možemo detaljno proučavati centar naše galaksije. Ova istraživanja su ključna za razumijevanje procesa formiranja i razvoja Mliječne staze, našeg astronomskeg doma.”