• Znanost
  • Zemlja primila laserski poslanu poruku s udaljenosti od 16 milijuna kilometara
Znanost

Zemlja primila laserski poslanu poruku s udaljenosti od 16 milijuna kilometara

U nastojanju da proširimo Svjetsku mrežu (World Wide Web) na cijelu galaksiju i tako stvorimo galaktičku mrežu “Galactic Wide Web”, NASA je demonstrirala ključnu tehnologiju – slanje poruka laserom na udaljenost od gotovo 16 milijuna kilometara.

To je približno 40 puta dalje od udaljenosti Mjeseca od Zemlje i prvi je put da su optičke komunikacije uspješno poslane na toliku udaljenost.

Za komunikaciju s udaljenim svemirskim letjelicama obično koristimo radio valove, no optičke frekvencije, poput one blizu infracrvenog spektra, omogućuju veći propusni opseg i time znatno veću brzinu prijenosa podataka.

Ako želimo slati video poruke visoke definicije s Marsa i na Mars bez značajnih kašnjenja, ova tehnologija je ključna. Ovaj test dio je NASA-inog eksperimenta Deep Space Optical Communications (DSOC), a uspješno uspostavljena veza naziva se “prvo svjetlo.”

Deep Space Optical Communications (DSOC)

“Ovo je jedan od mnogih važnih koraka DSOC-a u nadolazećim mjesecima, koji će otvoriti put za komunikacije s većom brzinom prijenosa podataka sposobne za slanje znanstvenih informacija, slika visoke rezolucije i video prijenosa uživo, podržavajući sljedeći veliki korak čovječanstva,” izjavila je Trudy Kortes, direktorica Odjela za tehnološke demonstracije u NASA-inom sjedištu.

Sličnu tehnologiju koja se koristi u optičkim vlaknima za brze kopnene komunikacije, znanstvenici su prilagodili za upotrebu u dubokom svemiru kako bi poboljšali postojeće metode slanja informacija natrag na Zemlju.

Kako je riječ o infracrvenom svjetlu, inženjeri ga lako prenose u obliku lasera. Iako to ne ubrzava svjetlost, omogućuje usmjeravanje snopa u uski kanal, što zahtijeva manje energije u usporedbi s radio valovima i teže ga je presresti.

To ne znači da je zadatak jednostavan. Bitovi podataka kodirani su u fotonima koje emitira laser, a za njihov prijenos i dekodiranje na drugom kraju potrebni su složeni instrumenti, uključujući superprovodni detektor visoke učinkovitosti.

Dosta izazova

Dodatni izazov predstavlja prilagodba pozicioniranja sustava u stvarnom vremenu. U ovom najnovijem testu, fotoni su putovali otprilike 50 sekundi od svemirske letjelice do teleskopa, a oboje su se kretali kroz svemir tijekom prijenosa.

Laserski prijemnik koji je ostvario vezu nalazi se na svemirskoj letjelici Psyche, koja je na dvogodišnjoj misiji tehnološke demonstracije, usmjerenoj prema asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera. Kontaktirala je teleskop Hale u Opservatoriju Palomar u Kaliforniji.

Psyche je zakazana za prelet oko Marsa, a testiranja će se nastaviti kako bi se ova inovativna metoda komunikacije pomoću blizu infracrvenog lasera dodatno poboljšala i usavršila, osiguravajući njenu brzinu i pouzdanost.

“To je bio velik izazov, i pred nama je još mnogo posla. Za kratko vrijeme uspjeli smo prenijeti, primiti i dekodirati neke podatke,” rekla je Meera Srinivasan, voditeljica operacija DSOC-a u NASA-inom Laboratoriju za mlazni pogon. Više informacija o DSOC-u možete pronaći ovdje.