• Svemir
  • Meteor iz 2013. dio drevnog sudara kojim je formiran Mjesec

Meteor iz 2013. dio drevnog sudara kojim je formiran Mjesec

autor

Čeljabinskog meteora koji je pao na Zemlju 2013. godine možda je bio dio drevnog sudara kojim je prije 4.5 milijardi godina formiran naš Mjesec.

Čeljabinski meteor

Čeljabinski meteor koji je eksplodirao nad ruskim nebu 2013. zapravo je mogao biti uključen u stvaranje Zemljinog Mjeseca – barem tako sugerira nova studija. Meteor bio je superbolid koji je ušao u Zemljinu atmosferu iznad južnog Urala u Rusiji 15. veljače 2013. i prouzročio ga je asteroid približno promjera između 17 i 20 metara te mase oko 12 000 tona. Asteroid je ušao u Zemljinu atmosferu atmosferu pod plitkim kutom od 18,3 ± 0,4 stupnja s brzinom u odnosu na Zemlju od 19,16 ± 0,15 kilometara u sekundi (69 000 km/h).

Čeljabinski meteorit (©Muzej povijesti južnog Urala).

Objekt je eksplodirao u meteorskom zračnom udaru iznad Čeljabinske oblasti, na visini od oko 29,7 km. S procijenjenom masom od oko 12 000 tona i promjerom od oko 20 m, to je najveći poznati prirodni objekt koji je ušao Zemljina atmosfera od događaja u Tunguskoj 1908. koji je uništio široko, udaljeno, pošumljeno i vrlo rijetko naseljeno područje Sibira.

Novo istraživanje

“Starost udara meteorita često je kontroverzna. Naš rad pokazuje da se moramo oslanjati na višestruke dokaze kako bismo bili sigurniji o povijesti utjecaja – gotovo kao da istražujemo drevno mjesto zločina,“ objasnio je Craig Walton, voditelj istraživanja.

Iako datacije podrijetla nisu potpuno jasne, nova studija sugerira da je meteorit iz Čeljabinskog možda bio dio drevnog sudara koji je prije 4.5 milijardi godina odlomio komad male Zemlje kako bi se formirao Mjesec.

Potrebna su daljnja istraživanja, ali znanstvenici se nadaju da bi im meteorit mogao pomoći da saznaju više o ranoj povijesti Sunčevog sustava i kako je evoluirao u svoj sadašnji oblik. Naime, asteroidi pomažu znanstvenicima razumjeti kako je stvoren unutarnji Sunčev sustav jer nose tragove o prethodnim utjecajima i važnim mineralima koji govore o njihovoj starosti.

Meteori se mogu datirati po količini olova koju sadrže. Kristali cirkona uključuju uran, ali snažno odbijaju olovo. To znači da su sve razine olova proizvod raspada radioaktivnog urana. Istraživači tada mogu izmjeriti starost cirkona jer znamo koliko dugo je uranu potrebno da se raspadne, te upariti te rezultate s drugim informacijama i datumskim rasponima u svemiru.

Strašan pogled u nebo

NASA-in videozapis objavljen dva tjedna nakon događaja 2013. pokazuje snimku meteora koji leti kroz atmosferu ostavljajući iza sebe svjetleći rep. Eksplozija je bila toliko snažna da je oko 1500 ljudi zatražilo liječničku pomoć, uglavnom zbog razbijenog stakla.

Kao što je tada objavila NASA pronađen je tek djelić od tisuća fragmenata eksplodiranog meteora. Znanstvenici su odmah započeli istraživanje kako bi odgovorili na pitanje podrijetla ovog meteora.

Početna eksplozija bila je – kao što pokazuje video – zastrašujuća, ali nastavak povijesti meteora je intrigantan. Stijena se možda vraćala na planet na koji se srušila prije milijune godina, a mi smo tome svjedočili u stvarnom vremenu.

Tunguska – pad meteorita ili nešto drugo? Evo što kažu dokumenti CIA-e

Craig R. Walton et al., „Ancient and recent collisions revealed by phosphate minerals in the Chelyabinsk meteorite,“ Communications Earth & Environment 3 (2022).

Abby Lee Hood (27. veljače 2022.), „2013 Meteor May Have Been Involved In Creating The Moon,“ futurism.com (pristup 28. veljače 2022).

Sam Tonkin (25. veljače 2022.), „Chelyabinsk meteor that exploded over Russia in 2013 may have also been involved in the giant impact that formed the MOON, study reveals,“ dailymail.co.uk (pristup 28. veljače 2022).