• Svemir
  • Krater Yilan – najveći udarni krater nastao unazad 100 000 godina

Krater Yilan – najveći udarni krater nastao unazad 100 000 godina

Krater Yilan (©Sina Weibo).
autor

Tim znanstvenika u Kini je otkrio udarni krater koji svojom veličinom zauzima vodeće mjesto najvećih kratera nastalih u zadnjih 100 000 godina našeg planeta.

Otkriće novog kratera

Krater – oblika polumjeseca – otkriven je na sjeveroistoku Kine te je zauzeo vodeće mjesto najvećih kratera nastalih na planetu Zemlji u posljednjih 100 000 godina.

Krater Yilan (©NASA Earth Observatory).

Riječ je o drugom krateru otkrivenom na teritoriju Kine. U srpnju 2021. znanstvenici su potvrdili da je geološka struktura u planinskom lancu Mali Xing’an nastala kao rezultat svemirske stijene koja je udarila u Zemlju.

Krater – nazvan Yilan – širok je oko 1.85 kilometara i vjerojatno je nastao prije oko 46 000 do 53 000 godina. Takva datacija određena je temeljem radiokarbonskog datiranja uzoraka drvenog ugljena i organskih jezerskih sedimenata prikupljenih iz bušotina u samom središtu mjesta udara.

Sastav okolnog tla

Ispod više od stotinu metara slojevitih jezerskih i močvarnih sedimenata nalazi se gotovo 320 metara debela ploča od brečiranog granita koja na sebi nosi dokaze – tj. ‘ožiljke’ – udarca meteora. Riječ je o granitu koji je sastavljen od mnogih stjenovitih fragmenata koji su međusobno cementirani.

Krater Yilan (©Sina Weibo).

Konkretnije govoreći fragmenti stijene pokazuju znakove topljenja i rekristalizacije tijekom udara – tj. svjedoče o naglom zagrijavanju (prilikom udara) te hlađenju koje je uslijedilo. Drugi fragmenti stijene izbjegli su ovaj proces topljenja, a umjesto toga sadrže „šokirani“ kvarc (eng. shocked quartz) koji se razbio u jasnom uzorku kada se svemirska stijena srušila.

Tim je također otkrio komadiće stakla u obliku suza i komade stakla probušene sićušnim rupama napravljenim od mjehurića plina. Obje ove značajke također ukazuju da se tamo dogodio udar visokog intenziteta.

Krater danas i novi rekord

Dio južnog ruba kratera Yilan danas nije jasno vidljiv zbog čega iz zraka ima oblik polumjeseca.

Takvi udarni krateri u obliku polumjeseca relativno su rijetki na Zemlji, rekao je Chen Ming, jedan od članova istraživačkog tima. U listopadu 2021. satelit Landsat-8 snimio je upečatljivu snimku sjevernog ruba kratera, a znanstvenici sada istražuju kako i kada je južni rub nestao.

Krater Yilan preuzeo je rekord za najveći ‘mladi’ (nastao u zadnjih 100 000 godina) zemaljski krater od krater u Arizoni, starog oko 49.000 do 50.000 godina koji ima promjer ima promjer 1.2 km.

Na Marsu uočen veliki udarni krater koji izgleda poput panja s godovima

Nicoletta Lanese (28. veljače 2022.), „Scientists uncover the largest crater on Earth under 100,000 years old,“ livescience.com (pristup 1. ožujka 2022).

Sara E. Pratt (8. listopada 2021.), „Young Impact Crater Uncovered in Yilan,“ earthobservatory.nasa.gov (pristup 1. ožujka 2022).