• Svemir
  • Na Marsu uočen veliki udarni krater koji izgleda poput panja s godovima

Na Marsu uočen veliki udarni krater koji izgleda poput panja s godovima

Panj na Marsu. Izvor: ESA/Roscosmos.

Znanstvenici su nedavno na Marsu otkrili divovski udarni krater koji nalikuje panju, a ima čak i svoje godove.

ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) na Marsu je nedavno snimio prilično neobičnu značajku koja izgleda poput gigantskog panja s karakterističnim prstenjem.

ExoMars Trace Gas orbiter

ExoMars orbiter stigao je na Mars 2016. godine u sklopu misije ExoMars za proučavanje Crvenog planeta iz njegove orbite. Radi se o zajedničkoj misiji Europske svemirske agencije (ESA) i ruske svemirske agencije Roscosmos.

Orbiter proučava Mars odozgo i poprijeko, kruži oko planeta te prikuplja podatke o njegovoj rijetkoj atmosferi, dok površinu planeta snima pomoću kamere u boji i kamere Stereo Surface Imaging System (CaSSIS).

Veliki panj na Marsu

Na jednoj od snimki orbitera, datiranoj 13. lipnja 2021., u sjevernim ravnicama Acidalia Planitia, može se vidjeti fascinantna, ali istovremeno bizarna pojava. Naime, struktura u pitanju nalikuje divovskom panju s tipičnim koncentričnim prstenima. No, ne radi se o doslovnom panju, već o udarnom krateru koji je bogat ledom.

Iako ‘godovi’ kratera ne govore o njegovoj starosti kao što je to slučaj s drvećem na Zemlji, obrasci unutar kratera mogu pomoći istraživačima da bolje razumiju što sačinjava njegovu strukturu te što se događalo na Marsu tijekom njegove povijesti.

Naslage leda taložile su se u skladu s dramatičnim promjenama nagiba Crvenog planeta

Ono što se zasad može reći o krateru jest da je prepun naslaga bogatih vodenim ledom. Te naslage položene su mnogo ranije u povijesti planeta, navodi priopćenje ESA-e. Znanstvenici misle da su se naslage u udarnom krateru nataložile kao posljedica promjena nagiba planeta, odnosno njegove osi rotacije. Nagib planeta, kao što vidimo na Zemlji, uzrokuje sezonske promjene, a Marsov nagib se tijekom vremena dramatično izmijenio u usporedbi s nagibom Zemlje.

Tijekom ranijeg perioda nagib Marsa odnosno njegove osi, omogućavao je stvaranje naslaga vodenog leda na nižim geografskim širinama nego što bi to bilo moguće danas.

“Prsteni” kratera i pukotine ondje vjerojatno su posljedica promjena u okolišu tijekom vremena. Istraživači misle da su te značajke rezultat promjene godišnjih doba i temperatura, zbog kojih se materijal u krateru širio i skupljao u skladu s toplim i hladnim razdobljima.

Gohd C. (28. siječnja 2022.), Giant ‘tree stump’ impact crater spotted on Mars, This “tree stump” even has rings, Space.com (pristup 29. siječnja 2022.)