• Svemir
  • Mars je do prije tri milijarde godina imao hladnu i vlažnu atmosferu?

Mars je do prije tri milijarde godina imao hladnu i vlažnu atmosferu?

Umjetnički prikaz Marsa kako je izgledao prije 4 milijarde godina kad je imao površinsku tekuću vodu (©NASA).

Nova znanstvena simulacija pokazuje da je Mars do prije tri milijarde godina mogao imati sjeverni ocean te održavati hladnu i vlažnu atmosferu.

Međunarodna suradnja

Tim istraživača iz nekoliko institucija u Francuskoj, SAD-u i Švedskoj koristio je modele mogućih uvjeta na Marsu kako bi pokazao da je crveni planet možda imao sjeverni ocean prije tri milijarde godina i da je klima vjerojatno bila vlažna i hladna. U svom radu objavljenom u Proceedings of the National Academy of Sciences znanstvenici opisuju teorije koje objašnjavaju današnje uvjete na površini Marsa i model koji je simulirao vlažan i hladan planet.

Hladna i vlažna atmosfera

Znanstvenici koji proučavaju Mars bili su zbunjeni značajkama na površini planeta. Naime, iako postoje brojni dokazi o postojanju rijeka, jezera i potoka na površini Crvenog planeta, dokazi o postojanju oceana mnogo su kontradiktorniji i nesigurniji.

Međutim, tim znanstvenika uspio je pronaći dokaze o tsunamiju, što vrlo snažno ukazuje na prisutnost oceana. Istraživači u ovom novom istraživanju sugeriraju da dio problema u razumijevanju Marsove klimatske povijesti leži u krivoj predrasudi – tj. na mišljenju da ocean ne može postojati ako planet nije topao i mokar; ili u drugim scenarijima, pod pretpostavkom da ako oceana nije bilo, da je planet nužno morao biti hladan i suh. Novo istraživanje predlaže treću opciju – da je planet bio i hladan i vlažan.

Umjetnički prikaz kako je Mars mogao izgledati prije otprilike četiri milijarde godina (©ESO/M. Kornmesser/N. Risinger).

Simulacija potkrijepila novo tumačenje

Tim sugerira da je moguće da ocean postoji unatoč niskim temperaturama ako je u atmosferi bilo dovoljno vodika.

Napominju da ako je u atmosferi bilo samo 10 posto vodik (možda od vulkana ili kozmičkih udara), a ostatak je činio ugljični dioksid, to bi bilo dovoljno za stvaranje malog efekta staklenika. Prema scenariju ocean je mogao postojati ako je cirkulacija prenosila toplinu i ako je bilo određene količine oborina – iako, napominju, takav ocean bio bi blizu točke smrzavanja.

Nadalje sugeriraju da bi takav ocean vjerojatno postojao u sjevernom dijelu planeta zbog tamošnjeg masivnog nizinskog bazena. U ovom slučaju, sugeriraju da bi veliki dijelovi južnih dijelova planeta bili prekriveni ledom, a glečeri bi izrezali dijelove kopna koji vode do oceana. Stavljajući ove informacije u svoje modele, otkrili su da bi njihov scenarij mogao objasniti kako je Mars mogao izgledati prije otprilike 3 milijarde godina.

Voda na Marsu mogla bi biti pohranjena u stijenama hematita

Frédéric Schmidt et al., „Circumpolar ocean stability on Mars 3 Gy ago,“ Proceedings of the National Academy of Sciences 119/4 (2022).

Bob Yirka (19. siječnja 2022.), „Simulation shows Mars could have been cold and wet three billion years ago,“ phys.org (pristup 20. siječnja 2022.)