• Astronomija
  • Kako bi spasila Zemlju, NASA se planira svemirskom letjelicom zaletjeti u asteroid
Astronomija

Čini se da su mnoge NASA-ine planirane misije preuzete iz znanstveno-fantastičnog filma ili romana.

Prošle je godine Europska svemirska agencija (ESA) potpisala ugovor za projektiranje, izgradnju i ispitivanje tri svemirske letjelice za misiju Hera, koja će istražiti binarni bliskozemaljski asteroidni sustav Didymos. Misija će morati potvrditi promjenu u orbiti jednog od dva tijela – asteroida Dimorf, kao rezultat sudara udarne sonde DART, koji će se dogoditi 2022. Da, NASA planira zabiti malu svemirsku letjelicu u asteroid.

Asteroidni sustav Didymos postao je cilj prvog eksperimenta za zaštitu Zemlje od opasnih tijela. To se može dogoditi promjenom smjera njihova kretanja.

Izvest će se u dvije faze: prvo, u rujnu 2022. godine, u sustav će stići NASA-ina udarna sonda DART (Test dvostrukog preusmjeravanja asteroida) koja će provesti kontrolirani sudar s jednim od tijela u sustavu – Asteroidom od 160 metara.

1. europska međuplanetarna stanica Hera će s dva satelita -CubeSats letjeti do asteroida. Provest će sveobuhvatno istraživanje tijela i pokušat će potvrditi da je sudar sonde s asteroidom doista promijenio putanju.

NASA-ini planovi za obranu našeg planeta

Misija DART bit će prvi NASA-in test za planetarnu obranu. Sonda bi se trebala sudariti s manjim mjesecom asteroida Didymosa – Dimorphosom.

Svrha je promijeniti putanju asteroida. Misija će također uključivati ​​mali satelit koji će biti postavljen nekoliko minuta prije sudara. Ova mala svemirska letjelica zabilježit će udar i dati znanstvenicima podatke o tome koliko je Dimorphosova putanja bila pogođena.

Očekivane promjene bit će minimalne, ali dovoljne da preusmjere opasni asteroid dalje od Zemlje u slučajevima kada su znanstvenici već otkrili nebesko tijelo 10-20 godina ranije. Ova metoda neće biti dovoljna ako znanstvenici pronađu opasni asteroid nekoliko mjeseci prije udara.

Više o misiji Hera

Hera bi trebala biti lansirana u svemir u listopadu 2024., a na Didymos stići 2027. isporučivši 6U APEX (Asteroid Prospection Explorer) i Juventas CubeSat satelit, koji će pokušati sletjeti na Dimorphos na kraju svoje misije.

Zadaci vozila uključuju proučavanje reljefa i sastava površine asteroida, uključujući umjetni krater, utvrđivanje njihovog oblika i mase, kao i proučavanje unutarnje strukture na temelju niskofrekventnih radarskih promatranja i utvrđivanje činjenice promjena u orbiti

15. rujna 2020. ESA-in tehnološki direktor Franco Ongaro i generalni direktor OHB-a, generalni ugovarač konzorcija Here, Marco Fuchs, potpisali su ugovor za dizajn, izradu i ispitivanje sva tri vozila za misiju, za ukupno 129,4 milijuna eura.

U projektu će sudjelovati 17 zemalja, od kojih će svaka isporučiti određene komponente brodskih sustava i znanstvenih instrumenata. Konkretno, Njemačka će sastaviti Heru, Belgija će stvoriti ugrađeno računalo i softver za nju, a Danska, Francuska i Finska razvit će niz komponenata za satelite Cubsat.

Novi podaci o asteroidima Didymos i Dimorphos

Asteroid Dimorphos, na koji bi se sonda DART trebala srušiti 2022. godine, možda je fragment njegovog pratioca, asteroida Didymos. Dugo se Dimorphos smatrao samo malim mjesecom većeg asteroida.

Skupina znanstvenika pod vodstvom Yun Zhanga sa Sveučilišta Azurne obale objavila je rezultate računalnih simulacija strukturne stabilnosti i kohezijske čvrstoće Didymosa (isključujući utjecaj njegovog satelita Dimorphos), koristeći njegovo zemaljsko promatranje.

Računalne simulacije strukturne stabilnosti i kohezijske čvrstoće Didymosa. Izvor: Brian May, Claudia Manzoni

Istraživači su stvorili model rotirajućeg tijela tipa “hrpa ruševina”, koji se sastojao od 40-100 tisuća čestica. Znakovito je da je u radu sudjelovao astrofizičar i gitarist rock sastava Queen, Brian May. Znanstvenici su u svom radu slijedili dva cilja – bolje razumjeti nastanak i evoluciju binarnih asteroidnih sustava, a također se pripremiti za buduću analizu promatračkih podataka DART-a i Here.

Istraživači su zaključili da je s prosječnom zapreminskom gustoćom Didymosa od 2.170 kilograma po kubičnom metru kritična sila kohezije između čestica da bi se održao stabilan oblik asteroida u rasponu od 3 do 6 paskala (u slučaju površine asteroida) i od 11 do 17 paskala (u slučaju unutarnjeg volumena asteroida).

Te su vrijednosti vrlo male, što znači da je asteroid na granici održavanja stabilnog oblika, a manje (za 0,0001 sata) smanjenje razdoblja rotacije moglo bi dovesti do promjene oblika tijela ili gubitka mase.

Dakle, asteroid Dimorphos može biti dio Didyme koja se odvojila u prošlosti. Znanstvenici vjeruju da će rezultirajući podaci o simulaciji trebati uzeti u obzir prilikom interpretacije podataka stanice Hera, kao i u budućim pokušajima simuliranja sudara DART sonde s Dimorphosom.

Dorminey, B. (2021, March 31). Queen’s Brian may part of science team that Says ‘DUST Bunny’-Like asteroids could pose threat to earth.
• ESA. (n.d.). Industry starts work on EUROPE’S hera PLANETARY defence mission.
• Frishberg, H. (2021, April 02). NASA plans head-on collision Between spaceship and asteroid.
• VICE. (n.d.). NASA has a plan to punch an asteroid with a spaceship to PROTECT EARTH.
• Zhang, Y., Michel, P., Richardson, D., Barnouin, O., Agrusa, H., Tsiganis, K., . . . May, B. (2021, March 18). Creep stability of THE Dart/hera mission Target 65803 didymos: II. the role of cohesion.