• Svemir
  • NASA uskoro planira lansirati letjelicu prema asteroidu vrijednom 10 000 bilijardi dolara

asteroid-vrijedan-10-bilijardi-dolara

NASA napreduje u misiji Psyche s ciljem lansiranja letjelice koja će istraživati možda najvrjedniji asteroid u Sunčevom sustavu.

NASA-ini stručnjaci započeli su fazu montaže automatske međuplanetarne stanice Psyche, koja će u svemir ići idućeg ljeta, navodi se na web stranici NASA-inog laboratorija za mlazni pogon. Uređaj će proučavati možda najrjeđi metalni asteroid poznat u znanosti koji se zove Psyche, a koji je, prema znanstvenicima, nevjerojatno vrijedan i možda je čak srž protoplanete.

NASA-ina misija Psyche prema neobičnom asteroidu

Umjetnički prikaz  Asteroida Psyche i dva udarna kratera na njegovoj površini.Izvor: Maxar / ASU / P. Rubin / NASA / JPL-Caltech

NASA-ina misija Psyche istražit će jedan od najtežih poznatih asteroida – (16) Psyche, koji se nalazi u Glavnom pojasu. Zemaljska opažanja pokazuju da ovo nebesko tijelo može sadržavati veliku količinu metala i biti jezgra protoplaneta ili njegovog fragmenta koji je nastao kao rezultat sudara s drugim tijelima u ranom Sunčevom sustavu.

Znanstvenici žele ne samo razumjeti svojstva Psyche-a, njegovo podrijetlo i evoluciju, već i razumjeti vrijednost asteroida u smislu rudarstva u svemiru. Nova svemirska letjelica provest će ukupno 21 mjesec u orbiti asteroida, prikupljajući podatke koji će odlučiti o našem sljedećem potezu.

Možda ste već čuli, ali evo nekoliko brojeva. Znanstvenici su procijenili da bi stvarna vrijednost Psyche-ovih metala mogla iznositi 10 000 bilijardi dolara. To je s 15 nula, ako niste znali. Drugim riječima, ovo je primarna meta iz više od jednog razloga.

misija-Psyche-orbita
Svemirska letjelica Psyche proučit će asteroid iz četiri orbite što možete vidjeti na gornjoj slici.Izvor: NASA

Orbitalnu će postaju napajati solarni paneli, kao i jonski potisnici na ksenon i eksperimentalni laserski komunikacijski sustav Deep Space Optical Communications (DSOC). Masa lansiranja letjelice bit će 2,6 tona, od čega 30 kilograma otpada na znanstvenu opremu. To će uključivati magnetometar, multispektralnu kameru, gama i neutronski spektrometar i mikrovalni instrument za proučavanje gravitacijskog polja asteroida.

Početkom veljače, NASA-ini stručnjaci Laboratorija za mlazni pogon objavili su da su dovršili proizvodnju komponenata stanice i započeli njezinu montažu i naknadna sveobuhvatna ispitivanja.

Očekuje se da će biti u potpunosti sastavljen na proljeće 2022. godine i spreman za otpremu u svemirski centar Kennedy, odakle će pomoću Falcon Heavy rakete biti lansiran u svemir u kolovozu 2022. U svibnju 2023. Psyche će izvršiti gravitacijski manevar u blizini Marsa i na asteroid će stići krajem siječnja 2026. Znanstveni program  dizajniran je da radi 21 mjesec i s pretpostavkom da će raditi u četiri orbite.

Više o asteroidu 16 Psyche

Svemirska-letjelica-Psyche

Psyche je najveći asteroid M-tipa u glavnom pojasu između Marsa i Jupitera. Očito je riječ o fragmentu jezgre nikad formiranog planeta, koji je ostao iz vremena kada su se na protoplanetarnom disku oko Sunca često događali sudari između velikih nebeskih tijela.

Dakle, Psyche je po sastavu sličan ohlađenim planetarnim jezgrama, stoga će pomoći u razumijevanju nastanka, rasta i uništavanja planeta, kao i pomoći u razvoju tehnologija zasvemirsko rudarstvo. NASA-ina misija Psyche na asteroid, proučavati će njegova magnetska svojstva i dati nam bolji uvid koji će nam biti potreban u izradi njegovog modela.

Prošla opažanja napravljena s Velikim teleskopom pokazala su dva velika udarna kratera na površini asteroida, za razliku od onih na Mjesecu i Marsu. Simulacija udarnih struktura može pomoći u boljem razumijevanju svojstava Psychea, pa su stručnjaci izveli 2D i 3D simulacije izgleda najvećeg udarnog kratera na nebeskom tijelu promjera 67 ± 15 kilometara.

U svom su radu istraživači razmotrili različite moguće sastave samog asteroida i objekta koji se na njega zabio, kao i različite scenarije sudara.

Simulacije su potvrdile prošle procjene kemijskog sastava Psychea. Najbliže podudaranje pokazalo se simulacijom u kojoj se Psyche sastojao od Monela, a omjer poroznosti iznosio je 30-50 posto.

Monel je slitina koja sadrži bakar i nikal u istim omjerima kao i ruda iz kratera Sudbury Impact u Ontariju u Kanadi: vjeruje se da ju je na Zemlju donio asteroid koji je stvorio krater. Nebesko se tijelo vjerojatno zaletjelo u Psyche pod kutom od 60 stupnjeva brzinom od 4,5 kilometara u sekundi.

U svakom slučaju, ovaj sastav čini asteroid Psyche vrjednijim od bilo kojeg drugog asteroida u Sunčevom sustavu i zato je postao tako primamljiva meta za istraživanje. Iako će NASA-ina misija Psyche ostati samo u orbiti, siguran sam da su stručnjaci razmotrili više od jedne mogućnosti slanja sonde na površinu. Ako predstojeća misija uspije, siguran sam da će to biti sljedeći korak.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram– t.me/kozmoshr

• Carter, J. (2021, February 03). NASA on the cusp With $967 MILLION mission to weird ‘PSYCHE’ Asteroid Worth 75,000 times our global economy.
• Messier, D. (2021, February 02). NASA’s psyche Mission moves FORWARD, Passing key milestone.
 NASA’s psyche Mission moves FORWARD, Passing key milestone. (n.d.).
 Viikinkoski, M., Vernazza, P., Hanus, J., Coroller, H., Tazhenova, K., Carry, B., . . . Yang, B. (2018, October 05). (16) psyche: A mesosiderite-like asteroid?
• Wall, M. (2020, July 08). NASA mission to weird Metal Asteroid Psyche remains on track for 2022 launch.