Astronomija

James Webb otkrio ostatke drevnih planetezimala

AU Microscopii. Izvor: NASA, ESA, CSA, and K. Lawson (Goddard Space Flight Center)/ A. Pagan (STScI).

Svemirski teleskop James Webb snimio je prašnjavi disk koji okružuje obližnjeg crvenog patuljka. Zvjezdani sustav je star samo 23 milijuna godina. U svojih prvih 10 milijuna godina, ovaj zvjezdani sustav formirao je planete, a astronomi su do sada otkrili dva egzoplaneta koja kruže oko zvijezde.

James Webb ponovno iznenadio

NASA-in svemirski teleskop James Webb bio je zauzet istraživanjem čuda svemira. Došao je do nevjerojatnih otkrića nakon više od godinu dana u svemiru. Snimio je neke od najudaljenijih galaksija, izmjerio sastave atmosfera na udaljenim planetima, a nedavno je čak i potvrdio, po prvi put, postojanje egozplaneta. Nepotrebno je reći da je James Webb postao rock zvijezda u astronomiji, pomažući znanstvenicima u istraživanju nepoznatog. Astronomi su ovaj put usmjerili vrhunski svemirski teleskop prema zvjezdanom sustav koji se nalazi 32 svjetlosne godine od Zemlje, po imenu AU Microscopii.

Svemirska prašina i planetezimali

Svemirski teleskop fotografirao je prašnjavi disk koji okružuje obližnjeg crvenog patuljka. Promatranja predstavljaju prvu instancu u kojoj su astronomi uspjeli istražiti zvjezdani sustav u infracrvenim valnim duljinama. Štoviše, opažanja daju važne naznake o sastavu njegovog prašnjavog diska.

Au Microscopii, također poznat kao AU Mic, nalazi se u južnom zviježđu Mikroskopa (Microscopium). Zvjezdani sustav je vrlo mlad, oko 23 milijuna godina starosti. U svojih prvih 10 milijuna godina, zvjezdani sustav formirao je planete, a astronomi su do sada otkrili dva vanzemaljska svijeta koja kruže oko zvijezde.

Galaksije iz ranog svemira su zrelije i raznovrsnije nego što se očekivalo

Ostaci planetezimala

Prašnjavim diskom koji je uočio svemirski teleskop James Webb dominiraju ostaci drevnih planetezimala. Planetezimal se definira kao čvrsti objekt koji nastaje tijekom akumulacije materijala u orbiti čijom snagom dominira vlastita gravitacija i na čiju orbitalnu dinamiku ne utječe otpor plina. Ova definicija planetezimala obuhvaća objekte veće od otprilike jednog kilometra u solarnoj maglici.

Prašnjavi disk koji okružuje AU Microscopii sastoji se uglavnom od ostataka planetezimala koji su nastali nakon milijuna godina sudaranja. “Disk krhotina neprestano se nadopunjuje zahvaljujući sudarima planetezimala. Proučavajući ga, dobivamo jedinstveni prozor u dinamičnu povijest ovog sustava,” navodi Kellen Lawson iz NASA-inog Goddard Space Flight Centra.

Spektakularne mogućnosti James Webb-a

Ono što čini Jamesa Webb-ovu sliku tako uzbudljivim jest to što astronomi mogu promatrati mladi zvjezdani sustav odnosno mladu zvijezdu s mladim planetima i pripadajućim diskom krhotina. Sustav je dovoljno svijetao da ga James Webb može dubinski proučavati pomoću svojih najsuvremenijih instrumenata.

Zahvaljujući Webbovom instrumentu NIRCam, astronomi su mogli blokirati intenzivnu svjetlost koja dolazi sa zvijezde. To im je omogućilo proučavanje područja zvjezdanog sustava blizu Crvenog patuljka. Prema izvješćima, astronomi su mogli promatrati disk na udaljenosti od pet astronomskih jedinica od zvijezde, što bi bilo ekvivalentno orbiti Jupitera u našem zvjezdanom sustavu.

NASA gradi ‘lovca na život u svemiru’