Astronomija

Otkrivene 11 milijardi godina stare galaksije nalik Mliječnoj stazi

Ova montaža prikazuje različite prečkaste galaksije koje je otkrio svemirski teleskop James Webb. Izvor: NASA/CEERS/Sveučilište Texas u Austinu.

Svemirski teleskop James Webb otkrio je 11 milijardi godina stare galaksije nalik Mliječnoj stazi.

James Webb ponovno iznenadio

Svemirski teleskop James Webb nastavlja raditi iznad očekivanja. Nove fotografije iz dubokog svemira otkrile su prečkaste galaksije iz razdoblja kada je svemir imao 25% svoje sadašnje starosti. Prečke su izdužena obilježja zvijezda koje se protežu od središta galaksija prema njihovim vanjskim diskovima.

Ovo otkriće je još zanimljivije jer su dvije galaksije vrlo slične našoj galaksiji Mliječnoj stazi. Otkriće spomenutih galaksija natjeralo je astronome da ispočetka pišu znanstvene knjige o nastanku galaksija u svemiru. Svemirski teleskop James Webb tako je još jednom pomogao astronomima da iznova preispitaju naše znanje o svemiru. To nije bilo moguće s ranijim svemirskim teleskopima kao što je Hubble. Ono što Webb promatra kao galaksije, Hubble vidi samo kao mrlje.

Ova slika prikazuje različite prečkaste galaksije koje je otkrio svemirski teleskop James Webb. Izvor: NASA/CEERS/Sveučilište Texas u Austinu.

Hubble snimio spiralnu galaksiju NGC 6956

Galaksije nalik Mliječnom putu stare 11 milijardi godina

Galaktičke prečke igraju ključnu ulogu u razvoju galaksija. Strukture nalik šipkama usmjeravaju plin u središnje područje galaksije, što povećava brzinu stvaranja novih zvijezda. Kako objašnjavaju istraživači, riječ je o kozmičkim lancima opskrbe.

„Baš kao što moramo dovesti sirovinu iz luke u tvornice u unutrašnjosti koje proizvode nove proizvode, prečke  transportiraju plin u središnje područje galaksije gdje se plin pretvara u nove zvijezde brzinom od 10 do 100 puta većom nego u ostatak galaksije,” objasnio je Shardha Jogee, profesor astronomije na Sveučilištu Texas u Austinu.

No ‘šipke’ ne pomažu samo u stvaranju zvijezda u galaksijama, već su isto tako važan faktor kada je u pitanju rast supermasivnih crnih rupa u središtu galaksija.

Nova mjerenja rotacije galaksije podupiru modificirani model gravitacije (MoND)

James Webb

Nevjerojatna sposobnost Jamesa Webba da razluči astronomske podatke mijenja način na koji astronomi proučavaju svemir. Dvije nedavno pronađene galaksije čija starost seže od prije 11 milijardi godina, rezultat su podataka koje je prikupio Cosmic Evolution Early Release Science Survey (CEERS).

Otkriće galaksija objavljeno je u The Astrophysical Journal Letters. Astronomi se u studiji također pozivaju na još četiri galaksije za koje se vjeruje da su stare barem 8 milijardi godina.