NASA gradi ‘lovca na život u svemiru’

NASA-in 'Habitable Worlds Observatory' neće biti velik kao 15-metarski koncept LUVOIR (vidljiv na slici), ali bi mogao uključivati segmentirano zrcalo (©NASA).

NASA je objavila da planira sagraditi teleskop koji će biti veći od James Webba, a čija će primarna zadaća biti tražiti život u poznatom svemiru.

Novi opservatorij

NASA je otkrila pojedinosti o više milijardi vrijednom nasljedniku svog revolucionarnog svemirskog teleskopa James Webb (JWST). Riječ je o projektu opservatorija čiji će zadatak biti potraga za životom na planetima sličnim Zemlji. Novi svemirski teleskop trebao bi biti operativan već početkom 2040-ih.

Tijekom ovotjednog sastanka Američkog astronomskog društva direktor NASA-inog odjela za astrofiziku Mark Clampin otkrio je nekoliko detalja o novom projektu koji trenutno nosi ime Habitable Worlds Observatory (HWO). Većina pojedinosti dakako je podložna promjenama kako će se projekt nastaviti realizirati, no uvidi u ove prve i primarne vizije projekta ipak otkrivaju jednu važnu stvar – naime, NASA je očito potragu za životom u svemiru postavila vrlo visoko na listi prioriteta.

‘Lovac na život u svemiru’

Opservatorij će biti dizajniran tako da će ga u budućnosti moći nadograditi roboti. Ova odluka iznimno je važna jer znači da će svemirski teleskop HWO imati mnogo dulji životni vijek – tj. buduće svemirske letjelice moći će posjetiti teleskop kako bi ga nadogradile ili popravile ključne komponente.

Međutim put do tamo bit će dug. Naime – jednako kao i James Webb – i HWO će kružiti oko Lagrangeove točke, nekih 1.5 milijuna kilometara od Zemlje. No GWO neće biti prvi u nizu teleskopa koje NASA namjerava lansirati u idućim godinama. Agencija 2027. godine namjerava lansirati svoj Nancy Grace Roman Observatory koji će imati zadatak ‘loviti’ tamnu energiju i egzoplanete.

Primarno zrcalo

Do sada je bilo nekoliko prijedloga za NASA-in HWO, uključujući jednosegmentni, zrcalni opservatorij od 4 metra nazvan HabEx, i višesegmentni, 15-metarski opservatorij nazvan LUVOIR.

NASA-in ‘Habitable Worlds Observatory’ neće biti velik kao 15-metarski koncept LUVOIR (vidljiv na slici), ali bi mogao uključivati segmentirano zrcalo (©NASA).

HWO će vjerojatno biti nešto između tih prijedloga i sadržavat će mješavinu tehnologija inspiriranih objema. Ako se ispuni jedna od temeljnih ideja – da teleskop bude moguće lako nadograđivati i servisirati – NASA-ini bi znanstvenici u budućnosti mogli imati puno veće mogućnosti i više slobode!

Znanstvenici spremaju nacrte za “međuzvjezdani presretač”

Victor Tangermann (11. siječnja 2023.), „Nasa Unveils Plan For Giant Telescope To Spot Life On Alien Planets,“ futurism.com (pristup 12. siječnja 2023).

Daniel Clery (9. siječnja 2023.), „NASA unveils initial plan for multibillion-dollar telescope to find life on alien worlds,“ science.org (pristup 12. siječnja 2023).