• Svemir
  • Znanstvenici spremaju nacrte za “međuzvjezdani presretač”

Znanstvenici spremaju nacrte za “međuzvjezdani presretač”

Usporedba između Loebove ideje o tome kako izgleda 'Oumuamua i općeprihvaćene verzije izduženog oblika. Zasluge: Mark Garlick/Znanstvena fototeka

“Međuzvjezdani presretač” bio bi postavljen na Lagrangeovu točku Zemlja-Sunce L2, čekajući svoju priliku za proučavanje nadolazećeg međuzvjezdanog posjetitelja.

Međuzvjezdani posjetitelj

Jedan od najčudnijih objekata koji su ikada putovali našim Sunčevim sustavom posjetitelj je iz dalekog planetarnog sustava. Riječ je dakako o ‘Oumuamui, međuzvjezdanom objektu kojeg su znanstvenici oktirli 2017. godine.

Promatranja objekta brzo su otkrila da se radi o tzv. međuzvjezdanom posjetitelju, što znači da nije vezan gravitacijom za naše Sunce te da putuje međuzvjezdanim prostorom, skačući od jedne zvijezde do druge. Zatim, nekoliko godina kasnije, otkrili smo još jedan takav objekt pod imenom 2l/Borisov, iako ne tako neobičan kao što je bila ‘Ouamuamua. Nedvojbeno je da postoji još mnogo takvih objekata koje nismo ni otkrili.

Znanstvenici predlažu misiju koja bi imala za cilj sustići Oumuamuau

Od velikog interesa

Budući da ti objekti dolaze iz drugog zvjezdanog sustava, njihovo bi proučavanje uvelike pomoglo astronomima da razumiju kako svemir funkcionira. Dakle, jedini logičan korak u ovoj priči je posjetiti međuzvjezdani objekt. Iako zvuči kao nemoguća misija, nedavno je sastavljen dokument koji bi omogućio ostvarivanje takvog poduhvata.

Također, treba spomenuti da ‘Oumuamua nije bio nimalo sličan kometu, a nije izgledao ni kao asteroid. Harvardski astronomi su predložili ideju da se radi o vanzemaljskoj letjelici. Dakle, ima li boljeg načina da se odgovori na pitanje ‘što su objekti poput ‘Oumaumue’ od samog presretanja međuzvjezdanog objekta? Kako stoji u izvješću za Universe Today, LSST (u sklopu Vera C Rubin Observatory Legacy Survey of Space and Time) godišnje će detektirati između jednog i deset objekata otprilike iste veličine kao ‘Oumuamua.

Međuzvjezdani objekt eksplodirao je nad Zemljom 2014. godine, otkrivaju tajni podaci američke vlade

Međuzvjezdani presretač

Dakle, da bismo uhvatili međuzvjezdanog posjetitelja, moramo strateški postaviti “međuzvjezdani presretač” (eng. Interstellar Interceptor – ISI). Na temelju proračuna koje su vršili astronomi, najbolje mjesto za pozicioniranje ISI-a jest Lagrangeova točka Zemlja-Sunce L2. Na toj lokaciji nalazi se i Svemirski teleskop James Webb.

Postoji nekoliko prednosti ovog položaja. Prvo, međuzvjezdani presretač bi zahtijevao vrlo malo goriva. ISI će možda trebati ostati na poziciji dulje vrijeme. U roku od deset godina, ISI koji se nalazi na točki L2 ima 85 % šanse da pronađe objekt od interesa veličine kao ‘Oumuamua, tvrde istraživači. Stvar je strpljenja i čekanja pravog trenutka da se otkriju međuzvjezdani objekti. Kada ISI dođe do međuzvjezdanog objekta, moći će provoditi promatranja iz neposredne blizine, kao što je primjerice spektroskopsko mapiranje, kako bi se končano riješila rasprava o tome jesu li neki od tih objekata potencijalnbe vanzemaljske sonde.