• Svemir
  • James Webb otkriva tajne solarnih oluja zvijezde TRAPPIST-1

James Webb otkriva tajne solarnih oluja zvijezde TRAPPIST-1

Ilustracija stjenovitog egzoplaneta TRAPPIST-1b. Zasluge: Credits: NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI).

Astrofizičari koristeći James Webb svemirski teleskop (JWST) usmjerili su svoju pažnju na zvijezdu TRAPPIST-1, koja se nalazi oko 40 svjetlosnih godina od Zemlje. Cilj istraživanja bio je detaljno analizirati solarne oluje ove neobično aktivne zvijezde, što bi moglo pružiti uvid u postojanje egzoplaneta sličnih Zemlji.

M-patuljci, ili crveni patuljci, su tip zvijezda koji su posebno intrigantni za istraživače. Iako su manji i hladniji od našeg Sunca, poznato je da su vrlo eksplozivni. TRAPPIST-1 je primjer takve zvijezde. Iako je samo malo veća od Jupitera, često ispaljuje snažne solarne oluje. Da bi stekli bolje razumijevanje ovih oluja i njihovog utjecaja na potencijalno obitljive planete, znanstvenici koriste JWST.

Izazovi promatranja

Promatranje ovih oluja nije jednostavno. Svjetlosna interferencija uzrokovana ovim olujama može zasjeniti druge važne astronomske pojave, poput prolaska planeta ispred zvijezde. No, tim predvođen Wardom Howardom s Odjela za astrofizičke i planetarne znanosti na Sveučilištu CU Boulder osmislio je tehniku pomoću koje može izdvojiti svjetlo iz oluja od standardne radijacije zvijezde.

Ova inovativna tehnika usmjerena je na pažljivo praćenje evolucije solarne oluje – od njezina nastanka, preko vrhunca aktivnosti, do smirivanja. Upotrebom JWST-a, tim je uspio ukloniti čak 80% svjetlosne interferencije uzrokovane olujama, omogućujući jasnije promatranje planeta i njihovih atmosfera.

Zašto TRAPPIST-1?

TRAPPIST-1 nije samo još jedna zvijezda u svemiru. Ova zvijezda je domaćin sedam poznatih planeta, a tri od njih se nalaze u takozvanoj “nastanjivoj zoni” – regiji gdje bi teoretski mogla postojati tekuća voda. Stoga je TRAPPIST-1 jedno od najvažnijih mjesta u svemiru za potragu za znakovima života izvan Zemlje.

Međutim, kako bi istraživači dobili pravu sliku o ovim planetama, važno je razumjeti njihovu domaću zvijezdu. Howard ističe da ignoriranje solarne aktivnosti može dovesti do pogrešnih zaključaka o planetarnim atmosferama.

Konačno, dok se ovaj rad usredotočuje na TRAPPIST-1, metode koje su razvijene mogu se koristiti za proučavanje mnogih drugih zvijezdanih sustava. Howard zaključuje: “S TRAPPIST-1 imamo izvanrednu priliku razumjeti kako bi izgledao planet veličine Zemlje koji orbitira oko crvenog patuljka.”