Jeste li znali?

Ispod Sjevernog mora otkriveni krajolici ledenog doba

Proučavanje drevnih kanala pomoći će predvidjeti kako će moderni ledenjaci odgovoriti na promjenu klimatskih uvjeta globalnim zatopljenjem.

Po prvi put, međunarodni tim znanstvenika dobio je slike drevnog krajolika koji je odavno nestao sa Zemljine površine, koji je skriven duboko pod dnom Sjevernog mora. Skeniranjem su otkriveni čak i skriveni kanali divovskih rijeka. Otkriće će pomoći znanstvenicima u predviđanju učinaka globalnog zatopljenja u bliskoj ili daljoj budućnosti.

Ogromni krajolici ledenog doba otkriveni ispod Sjevernog mora: sve što trebate znati

Skriveni od ljudskog oka

Znanstvenici su izvijestili da su uspjeli vidjeti krajolike prethodno skrivene od ljudskog oka, koji su nastali prije milijuna godina ispod ogromnih ledenih ploča.

Milijuni godina stari

To su krajolici koji su bili skriveni tijekom nekoliko ledenih doba. Prije milijuna godina bili su dio površine moderne Britanije i zapadne Europe.

3D tehnologije

Tehnologija 3D seizmičke refleksije uspjela je otkriti i uhvatiti prekrasne pejzaže ledenog doba ispod Sjevernog mora. Autori objašnjavaju da je ova tehnologija načelno slična snimanju magnetskom rezonancijom.

Zvučni valovi

Koriste se zvučni valovi za stvaranje detaljnih 3D slika drevnih krajolika skrivenih duboko ispod površine Zemlje. Slično tome, MRI pregled prikazuje unutarnje organe osobe.

Trodimenzionalne slike objekata ispod morskog dna

Nova metoda omogućila je znanstvenicima da doslovno pogledaju ispod dna Sjevernog mora i uspjeli su dobiti trodimenzionalne slike objekata koji se nalaze na dubini od nekoliko metara do nekoliko stotina metara ispod morskog dna.

Ogromni kanali starih rijeka

Istraživači primjećuju neviđeno veliku detaljnost dobivenih slika. Zahvaljujući tome, na primjer, pod morskim su dnom otkriveni ogromni kanali. Znanstvenici vjeruju da ti kanali predstavljaju ušća drevnih rijeka. Bili su doista golemi – svaki od kanala bio je barem deset puta širi od rijeke Temze.

Tunelske doline

Istraživanje je identificiralo brojne takozvane tunelske doline, od kojih su najstarije zakopane stotinama metara ispod morskog dna u Sjevernom moru. Bila je to opsežna riječna mreža koja je tijekom ledenog doba postala “sustav vodovoda” ledenih ploča.

Drevni sustav akvadukta

Ovaj je sustav reagirao na zagrijavanje klime – s povećanjem prosječne temperature atmosferskog zraka ledenjaci su se otopili, napunivši unutarnji sustav dodatnom količinom vode. Zbog toga su se tunelske doline povećale.

Kretanje ledenjaka

Nalazi istraživanja omogućit će širu procjenu utjecaja kretanja vode na stanje i kretanje ledenjaka budući da je to vrlo važan element u kontroli ponašanja leda.

Prošlost može pomoći u predviđanju budućnosti

Proučavanje takvih pejzaža ledenog doba također će pomoći predvidjeti kako će moderni ledenjaci odgovoriti na promjenjive klimatske uvjete globalnim zatopljenjem. To će, pak, omogućiti znanstvenicima da daju točna predviđanja i pomoći čovječanstvu da reagira na nadolazeće velike promjene na Zemlji koje idu ruku pod ruku s globalnim zatopljenjem.

EurekAlert! (n.d.). ‘MRI’ scan reveals Spectacular ice Age Landscapes beneath the North Sea.
 Fuge, L. (2021, September 8). Ice age RELICS discovered beneath the North Sea. Cosmos Magazine.
• Kirkham, J. D., Hogan, K. A., Larter, R. D., Self, E., Games, K., Huuse, M., Stewart, M. A., Ottesen, D., Arnold, N. S., & Dowdeswell, J. A. (n.d.). Tunnel valley infill and genesis revealed by high-resolution 3-d seismic data. Geology.
• VICE. (n.d.). Lost ice age landscapes buried under the seafloor have been mapped by scientists.