Jeste li znali?

Veliko odlamanje ledenjaka otkriva morsko dno Antarktika nakon 5 desetljeća

Nitko nije očekivao pronaći tako nevjerojatnu biološku raznolikost na morskom dnu koje je desetljećima bilo prekriveno ledom.

Masivna santa leda odlomila se s antarktičkog ledenjaka prije malo više od dva tjedna, otkrivajući iznenađujuće naseljeno morsko dno. Nova santa leda, nazvana A-74, izmjerena je na oko 1270 četvornih kilometara, što je 1,5 puta više od New Yorka. Iako se ovo odlamanje očekivalo već neko vrijeme, nitko nije očekivao da će pronaći veliku raznolikost života na morskom dnu ispod njega.

Prema podacima britanske antarktičke službe, pozivajući se na podatke britanske istraživačke stanice Halley, na ledenjaku su se počele stvarati pukotine debljine 150 metara prije više od deset godina.

Kao rezultat toga, početkom ove godine proces se počeo brzo razvijati – jedan od velikih rascjepa povećavao se za jedan kilometar dnevno. To je dovelo do stvaranja divovske sante leda u veljači.

Na sreću znanstvenika širom svijeta, istraživački brod Instituta Alfred Wegener bio je u blizini novodlomljene sante leda. RV Polastern uspio je ući u novonastali jaz između novog ledenog brijega i ledene ploče, fotografirajući novoizloženo dno Antarktika svojim video kamerama.

Morske anemone bile su među najrasprostranjenijim vrstama viđenim na dnu antarktičkog mora. Izvor: Institut Alfred Wegener

Ova nova neočekivana misija definitivno je predstavljala rizik, ali znanstvena posada nije mogla ne iskoristiti priliku. Istraživanje voda ispod ledenog pokrivača Antarktika obvezan je dio misije sličnih plovila, ali mogućnost da zauzmu odgovarajući položaj rijetka je. Ovisi o vremenskim i ledenim uvjetima, kao i o sezoni. Štoviše, takvi se slučajevi masivnih odlomljavanja javljaju u prosjeku jednom u desetljeću.

Još jedna veličanstvena anemona koju je slikao istraživački brod. Izvor: Institut Alfred Wegener

Uz nevjerojatne fotografije morskog dna na Antarktiku, stručnjaci su uspjeli prikupiti uzorke sedimenta za daljnja istraživanja. Proučavanje ekosustava morskog dna Antarktika pomoći će znanstvenicima da shvate posljedice klimatskih promjena i predvide njihov utjecaj u budućnosti. Iako klimatske promjene u ovom trenutku nisu jako utjecale na regije Istočne Antarktike, procjenjuje se da će porast globalnih temperatura pokazati svoje učinke do kraja stoljeća.

Nitko nije očekivao da će takvu biološku raznolikost pronaći na morskom dnu Antarktika koje je 50 godina bilo prekriveno ledom. Izvor: Institut Alfred Wegener

Što se tiče novootkrivenog dna Antarktika koje je bilo pokriveno ledom oko pet desetljeća, slike su otkrile iznenađujuću biološku raznolikost. Istraživači su pronašli razne životinjske vrste koje žive na kamenju svih veličina, dovezenom s antarktičkog kontinenta. Nadalje, pronašli su mnogo češće vrste poput morskih krastavaca i morskih zvijezda, lignje, pa čak i ribe.

Morski crvi, koralji i spužve bili su među raznim otkrivenim vrstama. Izvor: Institut Alfred Wegener

Izvori hrane za ovaj ekosustav još nisu poznati. Uz jedinstvene fotografije bit će potrebno još istraživanja, a prikupljeni uzorci mogli bi u to pružiti bolji uvid u bliskoj budućnosti.

S odgovarajućim odgovorima ili bez njih, nitko nije očekivao da će pronaći takvu biološku raznolikost na morskom dnu Antarktika, te se otvaraju pitanja što bi se još moglo skrivati pod debelim ledenim pokrivačem koji je preostao.

Slike su snimljene ovom kamerom pričvršćenom na kabel i platformu. Izvor: GEORG BRENNEIS / AWI

Istraživanje će biti puno jednostavnije u budućnosti kad istraživači počnu koristiti autonomne podvodne tehnologije. Slike koje smo podijelili u ovom članku snimila je kamera pričvršćena na dugačku žicu na brodu što očito ograničava mogućnosti tehnologije. Pomoću autonomnih robota znanstvenici će moći napraviti puno bolje i detaljnije slike morskog dna Antarktika.

• Alfred-Wegener-Institut. (n.d.). Polarstern expedition investigates Massive calved iceberg.
• Amos, J. (2021, March 17). Antarctic seafloor exposed after 50 years of ice cover.
• Network, M. (2021, March 18). Watch: For the first time, researchers study life at a pre-ice covered sea floor.
• Wilkins, A. (2021, March 17). Fragmented icebergs REVEAL Antarctic sea FLOOR ‘teeming’ with life.