Posljednje fotografije NASA-inog InSight-a na Marsu

Solarni paneli InSight landera prekriveni prašinom. Izvor: Nasa.gov.

NASA-in lander InSight priprema se za svoj odlazak u povijest nakon što su ogromne nakupine prašine prekrile njegove solarne panele, onemogućavajući mu da napuni baterije i nastavi s radom. U nastavku donosimo posljednje dvije fotografije koje je InSight snimio na Marsu.

InSight odlazi u povijest, ostavljajući nam svoje posljednje fotografije

Nakon približno četiri godine od uspješnog slijetanja i pune dvije godine aktivnog rada na Crvenom planetu, NASA-in lander InSight polako odlazi u povijest. Dvije fotografije, objavljene 30. listopada vjerojatno su posljednje InSightove slike površine Marsa i dijelova landera koje će ljudi na Zemlji imati prilike vidjeti.

Na prvoj fotografiji možemo promatrati djelomično zaprašen seizmometar, dok na drugoj slici u prvom planu stoji grabilica landera koja služi za uzimanje uzoraka tla s Marsove površine.

Mars je ‘živ’: ispod njegove površine nalaze se velike količine tekuće lave

Za prestanak InSight-ovog rada kriva je prašina

Prašina koju nosi vjetar akumulira se na solarnim panelima letjelice, što uzrokuje pad proizvodnje električne energije. Slijedom toga, NASA-in tim poduzima sve korake kako bi lander nastavio s radom što je duže moguće. Prema trenutnim informacijama, očekuje se da će kraj rada nastupiti kroz desetak dana.

Na ovoj fotografiji možemo promatrati robotsku ruka InSighta. Izvor: NASA.

InSight je lansiran prema Marsu 5. svibnja 2018., a stigao je na površinu Crvenog planeta već 26. studenog iste godine. Lander je svojim radom nadmašio NASA-ina očekivanja, otkrivajući nam nevjerojatne detalje o planetu, njegovim vremenskim prilikam te, što je još važnije, njegovoj unutrašnjosti. Lander je također snimio zvukove stotina potresa na Marsu. Sve u svemu InSight je pomogao znanstvenicima na Zemlji da shvate kako je Mars još uvijek itekako dinamičan planet.

NASA-in InSight zabilježio veliki potres na Marsu

Kraj rada

“Dolazi dan kada ću ‘utihnuti’, završavajući svoje gotovo četiri zemaljske godine (više od dvije marsovske) proučavanja Crvenog planeta. Kako se moje vrijeme na Marsu bliži kraju, moj tim nastoji osigurati da znanstvenici maksimalno iskoriste sve podatke koje sam prikupio,” stoji u poruci objavljenoj 1. studenog na Twitter profilu misije.

Još jedna fotografija koju je snimio InSight prikazuje dijelove njegovog seizmografa prekrivenog prašinom. Izvor: NASA.

Iako smo svi bili svijesni da će InSight naposljetku postati neoperativan zbog ogromne količine prašine koja je prekrivala njegove solarne ploče, svi smo se negdje u dubini nadali da će nekim “čudom” marsovski vjetrovi ‘priskočiti u pomoć’ InSightu, otpuhujući prašinu i dopuštajući landeru da još jednom napuni svoje baterije. Nažalost, to se nije dogodilo, a znanstvenici misije spremaju se za oprost od povijesne misije na površini Marsa. Neobrađenim slikama koje je snimio InSight možete pristupite na sljedećoj poveznici.

NASA-in InSight Lander otkriva tajnu unutarnje strukture Marsa