NASA-in InSight nastavlja gubiti energiju

Slika jednog od InSight-ovih solarnih panela prekrivenih prašinom, snimljena 24. travnja 2022., 1211. marsovskog dana misije (©NASA/JPL-Caltech).

‘Lander’ InSight – na površini Marsa od studenog 2018. godine – iako još uvijek aktivan nažalost bliži se kraju životnog vijeka zbog akumulacije prašine na solarnim panelima.

NASA-in ‘detektor’ potresa pri kraju životnog vijeka

NASA-in InSight Mars lander postupno gubi snagu i očekuje se da će završiti znanstvene operacije kasnije ovog ljeta. Do prosinca InSightov tim očekuje da će lander postati neoperativan, zaključivši misiju koja je do sada detektirala više od 1300 potresa. Posljednji veliki potres – pete magnitude – dogodio se 4. svibnja. Lander pomaže NASA-i locirati područja sklona potresima na Crvenom planetu.

Informacije prikupljene iz tih potresa omogućile su znanstvenicima da izmjere dubinu i sastav Marsove kore, plašta i jezgre. Osim toga, InSight (kratica od Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) zabilježio je neprocjenjive vremenske podatke i proučavao ostatke Marsovog drevnog magnetskog polja.

„InSight je promijenio naše razumijevanje unutrašnjosti stjenovitih planeta i postavio pozornicu za buduće misije. Ono što smo naučili o Marsovoj unutarnjoj strukturi možemo primijeniti na Zemlju, Mjesec, Veneru, pa čak i stjenovite planete u drugim solarnim sustavima,“ rekla je Lori Glaze, direktorica NASA-inog Odjela za planetarnu znanost.

Misija InSight Mars i solarni paneli

InSight je sletio na Mars 26. studenog 2018. godine. Opremljen s parom solarnih panela – svako široko oko 2.2 metra – dizajniran je za postizanje primarnih znanstvenih ciljeva misije u prvoj godini na Marsu (gotovo dvije zemaljske godine). Nakon što ih je postigla, letjelica je sada u proširenoj misiji, a njezini solarni paneli proizvode manje energije jer nastavljaju akumulirati prašinu.

Zbog smanjene snage tim će uskoro staviti robotsku ruku lendera u položaj mirovanja posljednji put kasnije ovog mjeseca. Prvobitno namijenjen za postavljanje seizmometra i toplinske sonde za lender, ruka je odigrala neočekivanu ulogu u misiji. Naime, tim je ruku koristio na inovativan način za uklanjanja prašine sa solarnih panela. Kao rezultat toga, seizmometar je mogao raditi češće nego što bi inače radio, što je dovelo do novih otkrića.

Posljednji 'selfie' koji je In-Sight uslikao 24. svibnja 2022 (NASA,JPL-Caltech)
Posljednji ‘selfie’ koji je InSight uslikao 24. svibnja 2022. Budući da prašnjavi solarni paneli InSighta proizvode manje energije, tim će uskoro – krajem svibnja 2022. godine – robotsku ruku lendera po posljenji put staviti u položaj mirovanja (koji se naziva ‘poza umirovljenja’)(©NASA/JPL-Caltech).

Kada je InSight sletio solarni paneli su proizveli oko 5000 vat-sati svakog marsovskog dana, no kapacitet je trenutno smanjen na otprilike 500 vat-sati.

Tijekom sljedećih nekoliko mjeseci bit će više prašine u zraku, što će dodatno smanjiti kapacitet lendera. Životni vijek misije mogli bi produljiti tek ekstremni vremenski uvjeti (tzv. dust devil, tj. prolazni vrtlog) koji bi mogli očistiti, tj. otpuhati, dio prašine sa solarnih panela.

Nada u vremensku (ne)pogodu

Kada bi samo 25% InSightovih panela bilo očišćeno vjetrom, lander bi dobio oko 1000 vat-sati po danu – dovoljno za nastavak prikupljanje podataka. Međutim, trenutnim tempom opada snaga, InSightovi neseizmički instrumenti rijetko će se uključivati nakon kraja svibnja.

Energija je neophodna za landerov seizmometar koji uglavnom radi noću i tijekom perioda kada je vjetar slabiji, kako bi lakše detektirao (tj. ‘čuo’) potrese. Očekuje se da će sam seizmometar biti isključen do kraja ljeta, čime se završava znanstvena faza misije.

U tom trenutku, lender će i dalje imati dovoljno snage za rad te će povremeno fotografiranje površinu planeta i komunikaciju sa Zemljom. Međutim tim očekuje da će oko prosinca snaga postati toliko niska zbog čega će InSight jednostavno prestati reagirati.

NASA-in InSight zabilježio veliki potres na Marsu

Andrew Good, Karen Fox, Alana Johnson, Tony Greicius (17. svibnja 2022.), „NASA’s InSight Still Hunting Marsquakes as Power Levels Diminish,“ nasa.gov (pristup 19. svibnja 2022).

Yvette Smith (24. svibnja 2022.), „InSight’s Final Selfie,“ nasa.gov (pristup 24. svibnja 2022).